گروه تجسمی هنرآنلاین: نشست خبری هفته هنر انقلاب اسلامی روز چهارشنبه ۱۷ فروردین با حضور مجدالدین معلمی دبیر هشتمین دوره هفته هنر انقلاب و مسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنر‌های تجسمی حوزه هنری، در سالن مهر حوزه هنری برگزار شد.

مجدالدین معلمی در ابتدای این نشست گفت: شیوع کرونا علاوه بر ضربه‌هایی که به مردم زد به هنر هم صدماتی وارد کرد زیرا هنر در تعامل با مردم شکل می‌گیرد و رشد می‌کند، اما محدودیت‌هایی که به وجود آمد باعث شد زمینه عرضه و تولید هنر و فرهنگ دچار اختلال شود و این موضوع به مرور فرهنگ ارتباط هنر و مردم را دچار بحران می‌کند. سال گذشته برای فعالین عرصه هنر بسیار دشوار بود، با این حال تعامل مردم با هنرمندان و آثار هنری همچنان زنده است و تولیدات هنری ادامه دارد.

معلمی ادامه داد: این مسائل باعث شد که برای انتخاب چهره هنر سال هم دچار مشکل شویم، زیرا یکی از معیار‌های ما شاخص استقبال مردم از اثر هنری و تأثیرگذاری هنرمند بر مردم بوده است. اما محدودیت‌هایی که وجود داشت باعث شد بعضی از شاخص‌های ما دچار خدشه شود.

او با بیان اینکه امسال هفته هنر انقلاب در سه شاخه مختلف برگزار می‌شود گفت: اولین اقدام ما تکریم و تجلیل از هنرمندان و فعالان عرصه فرهنگ و هنر است که در یک سال گذشته با وجود سختی‌های زیاد تولیدات هنری داشتند و آثارشان مورد استقبال مردم قرار گرفت. هفته آینده پنج شب در حوزه هنری برنامه‌هایی برگزار می‌شود و فعالان یک رشته تخصصی را برای افطار و یک محفل دوستانه به حوزه هنری دعوت می‌کنیم. در هر رشته سه نفر را به عنوان برگزیده انتخاب کرده و به جای معرفی کاندیدا‌های چهره هنر سال از این ۳۰ نفر تقدیر خواهیم کرد.

معلمی افزود: روز یکشنبه به هنرمندان سینما و تئاتر، دوشنبه نویسندگان و پژوهشگران انقلاب، سه‌شنبه محققان و راویان انقلاب و دفاع مقدس، چهارشنبه موسیقی و شعر انقلاب و پنجشنبه هنر‌های تجسمی، عکس و معماری انقلاب اختصاص دارد. روز جمعه نیز همزمان با اختتامیه هفته هنر انقلاب، چهره هنر سال بر اساس نظرخواهی از فعالین فرهنگی، هنرمندان پیشکسوت، مدیران و کارشناسان معرفی می‌شود. ما برای انتخاب چهره هنر سال در ۲۰ رشته هنری ۲۰ هیئت علمی تشکیل داده‌ایم و نظرخواهی از آن‌ها صورت گرفت تا افرادی که در سال گذشته بهترین فعالیت را داشتند به ما معرفی کنند.

دبیر هفته هنر انقلاب افزود: مهمترین شاخص برای انتخاب چهره هنر سال این است که اثر او گستره مخاطب بالا داشته باشد. یعنی مخاطب‌دار بودن یک کتاب یا فیلم سینمایی و... جزو شاخص‌های مهم ماست. سوابق فرد در زمینه آموزش هنر و گستردن هنر انقلاب در بین جوانان، فعالیت مؤثر در جبهه فرهنگی هنری انقلاب، جریان‌سازی و برگزاری رویداد‌ها در استان‌ها، واکنش هنرمندانه به جریان‌های معارض فرهنگی و کسب موفقیت در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی از دیگر شاخص‌های ما برای ارزیابی هنرمندان است.

معلمی ادامه داد: محور بعدی که برای هفته هنر انقلاب در نظر داشتیم گسترش زیرساخت‌ها برای عرضه محصولات فرهنگی است، زیرا عقیده داریم باید امکان دیده شدن آثار هنری فراهم شود تا هنرمندان بتوانند بیشتر فعالیت کنند. بر همین اساس در هفته هنر انقلاب ۲۰ سالن سینمای جدید اضافه می‌کنیم و با داشتن ۱۶۰ سالن گسترده‌ترین شبکه سینماداری کشور را خواهیم داشت. همچنین در سه استان گالری‌های جدیدی اضافه می‌کنیم.

او با بیان اینکه فعالیت‌های می‌دانی، محور سوم اقدامات هفته هنر انقلاب است، گفت: با همکاری سازمان زیباسازی در شهر‌های مختلف رویداد یک شهر یک گالری را برگزار می‌کنیم و آثار گرافیکی را در سطح شهر اکران می‌کنیم تا فضای شهر‌ها هنری‌تر شود. علاوه بر این سینما‌های حوزه هنری در روز یکشنبه از افطار تا سحر نیم بها خواهند بود و کتابفروشی‌های سوره مهر در روز سه شنبه با ۲۵ درصد تخفیف کتاب‌ها را به مردم عرضه می‌کنند. همچنین برنامه «عطف» در طول این هفته از صدا و سیما پخش می‌شود که در هفت شب به هفت موضوع مختلف در هنر انقلاب می‌پردازد.

معلمی افزود: مهمترین سیاست امسال ما توجه به استان‌ها و عملی کردن شعار فراتر از تهران است. هر اقدامی که این هفته در تهران انجام می‌دهیم متناظر استانی آن را نیز خواهیم داشت. یعنی همزمان با تهران نمایشگاه‌ها و برنامه‌های مختلف در استان‌ها برگزار می‌شود و چهره برگزیده هر استان را نیز معرفی خواهیم کرد.

مسعود شجاعی طباطبایی در ادامه این جلسه گفت: یکی از اتفاقات خوبی که امسال رخ داد آن است که از هنرمندان توانمند در عرصه تجسمی بهره گرفتیم و ۳۰ پوستر مبتنی بر دست نوشته‌های شهید آوینی تولید کردیم که در تمامی مراکز استان‌ها به نمایش در می‌آید. سردیس شهید آوینی اثر قدرت الله معماریان نیز در ۳۰ نسخه تولید شده و در مراکز استان‌ها نصب می‌شود.

شجاعی طباطبایی افزود: امسال بحث هم افزایی با سایر ارگان‌ها را داشتیم و مجموعه‌ای از سازمان‌ها و نهاد‌ها در کنار هم قرار گرفتند تا اتفاقات خوبی را رقم بزنیم. مؤسسه روایت فتح، فرهنگسرای نیاوران و گالری‌های حوزه هنری در این هفته نمایشگاه‌هایی را خواهند داشت و در سطح شهر نیز بیلبورد‌ها و عرشه‌های تبلیغاتی استفاده می‌شوند تا چهره‌های هنر انقلاب بر آن‌ها معرفی شود.

معلمی نیز در بخش دیگری از این نشست گفت: ما هنر انقلاب را محدود به اتفاقات سال ۵۷ نمی‌کنیم بلکه هنر انقلاب را یک هنر مردمی می‌دانیم. آنچه مدنظر ماست دغدغه‌های روزمره مردم جامعه است و آثاری که در این زمینه به وجود می‌آید متفاوت از هنر روشنفکری و هنر جشنواره‌ای است. هنر انقلاب هر چقدر بتواند کیفیت خود را افزایش دهد می‌تواند ارتباط بیشتری با مردم بگیرد.