گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار‌ امین منتظری با عنوان «افسانه وارثان سرنوشت» در گالری دستان+۲ برگزار شد. منتظری در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه ۱۴ تابلو با تکنیک اکریلیک در این مجموعه به نمایش درآمد گفت: آخرین نمایشگاه من در ایران ۶ سال پیش برگزار شده بود و شکل‌گیری این مجموعه نیز ۴ سال به طول انجامید.

منتظری ادامه داد: کار‌های من همیشه بر اساس موضوعات جهان شمول شکل می‌گیرند و از تاریخ، اسطوره، حماسه و موضوعاتی مثل مرگ، زندگی، جاه‌طلبی و... استفاده می‌کنم. مسأله من این بود که چرا آدم‌ها از اتفاقات تاریخی درس نمی‌گیرند و اشتباهات خود را دائم تکرار می‌کنند. براساس همین موضوع داستان‌ها یا اتفاقات تاریخی را که با این مفاهیم در ارتباط بودند انتخاب کرده و آن‌ها را با مسائل روز منطبق می‌کردم و هر کدام را در یک تابلو می‌کشیدم.

او با بیان اینکه برای مجموعه جدیدش یک داستان نوشته است، افزود: داستان‌ها و اتفاقات گوناگون را در کنار هم گذاشتم و در مدت ۶ ماه بر اساس آن‌ها یک داستان نوشتم که مسائل انسانی در آن وجود دارد. داستان به این شکل است که پادشاهی بسیار مغرور در سرزمینی زندگی می‌کند و پیشگو‌ها به او اطلاع می‌دهند که فرمانروایی او به شکلی از بین خواهد رفت. پادشاه تصمیم می‌گیرد جلوی این اتفاق را بگیرد و سه خردمند را مامور می‌کند تا دلایل این نابودی را بررسی کرده و جلوی آن را بگیرند. اما این افراد خودشان مغرور می‌شوند و عواملی دست به دست هم می‌دهد تا خود آن‌ها باعث تحقق یافتن آن پیشگویی و سرنگونی پادشاه شوند. وقتی این اتفاق می‌افتد آن‌ها فکر می‌کنند که از اشتباهات خود درس گرفته‌اند و تصمیم می‌گیرند به سرزمین‌های دیگری بروند و زندگی جدیدی را آغاز کنند، اما در واقع آن‌ها هیچ درسی نگرفته‌اند و اشتباهات آن‌ها باز هم تکرار خواهد شد.

منتظری ادامه داد: من برای نوشتن این داستان مطالب زیادی را مطالعه کردم و اشاره‌ای به برج‌بابل، اساطیر یونان و روم، اسطوره‌های شرقی و... در آن وجود دارد. از نظر تصویری هم از نگارگری‌های ایرانی، باسمه‌های ژاپنی، کمیک استریپ‌ها، نقاشی‌های ویترای و... الگو گرفتم و به ویژه نقاشی‌های اروپای شمالی مخصوصاً در دوران رنسانس تأثیر زیادی روی کار‌هایم داشته است.

او درباره وجود جزئیات بسیار زیاد در آثارش گفت: من از کودکی دوست داشتم وقتی به تصویری نگاه می‌کنم بتوانم در جهان آن بگردم و چیز‌هایی را کشف کنم. در کار خودم نیز این شلوغی ابتدا با طراحی‌های خطی شروع شد. احساس کردم می‌توانم بیشتر روی آن‌ها کار کنم و می‌خواستم در طراحی و نقاشی تا حدی کار کنم که نتوان چیز دیگری به آن اضافه کرد. این موضوع از دوران هنرستان در کار‌هایم وجود داشت و البته داستان‌هایی که در کار‌هایم استفاده می‌کنم نیز پر از روایت و شخصیت هستند و این هم خود باعث شلوغ‌تر شدن تصاویر می‌شود.

منتظری ادامه داد: پس از اینکه نقاشی را با اکریلیک انجام دادم روی آن با جوهر یا ماژیک کار می‌کنم و بافت‌هایی به وجود می‌آورم. اوایل این بافت‌ها را از تصاویر مختلفی که دیده بودم الهام می‌گرفتم، مانند نقوش‌ریزی که در ابر‌های نگارگری ایرانی می‌بینیم. پس از چند سال توانستم بافت‌هایی را به کار ببرم که می‌توانم بگویم مختص خودم هستند. بعضی از بافت‌ها در کار‌های مختلف مشترک هستند و بعضی هم در تابلو‌های گوناگون تغییر می‌کنند و متنوع می‌شوند.

این هنرمند درباره کاراکتر‌های آثارش گفت: نمی‌خواستم اشاره‌ای به افراد شرقی یا غربی داشته باشم و لباس‌هایی که تن آن‌ها دیده می‌شود متعلق به دوره زمانی و مکان خاصی نیست. من بر روی تاریخ لباس مطالعات زیادی کردم و می‌خواستم لباس‌هایی را تصویر کنم که تداعی‌کننده زمان و مکان خاصی نباشد. اما به دلیل سنت تصویری که از آن الگو گرفتم ممکن است کاراکتر‌ها در ذهن بیننده اشاره به مکان و زمان خاصی داشته باشند و چندان شرقی یا ایرانی نباشند. البته من عقیده ندارم که ایرانی بودن کار حتماً باید با استفاده از فرم‌ها و شکل‌های خاصی رخ دهد.

منتظری ادامه داد: این آثار بسیار زمان‌بر هستند و با توجه به ابعاد تابلو و ریزه کاری‌های آن‌ها ممکن است دو ماه تا ۶ ماه زمان ببرد. معمولاً سعی می‌کنم کار را مستقیم روی بوم طراحی کرده و بعد چند مرحله رنگ‌گذاری روی آن انجام دهم، اما گاهی ترکیب‌بندی‌ها پیچیده هستند و نیاز به این دارند که ابتدا روی کاغذ اتود بشوند. علاوه بر مراحل اجرای کار، مطالعات پیش از آن هم زمان می‌برد چون حرفی که می‌خواهم در قالب داستان بیان کنم نیاز به مطالعه دارد و باید ببینم چگونه می‌توانم آن را بگویم که مخاطب را درگیر کند یا برای او سؤال ایجاد کند.