گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار نسترن فتوحی با عنوان «تمثیل» در گالری اعتماد برپاست. فتوحی در گفت و گو با هنرآنلاین درباره شکل‌گیری این مجموعه گفت: من در این آثار از عکس استفاده کردم اما خودم عکاسی نکرده‌ام. روند کاری من در سال‌های گذشته به این شکل بوده است که عکس را با مدیا‌های دیگر مثل صدا، ویدئو و... ترکیب می‌کردم. اصولاً از عکس به تنهایی استفاده نمی‌کنم بلکه همیشه چیز دیگری به آن اضافه می‌کنم.

فتوحی افزود: در نمایشگاه قبلی از آلبوم عکس‌های خانوادگی خود استفاده کرده بودم، اما این بار به سراغ آلبوم‌های خانوادگی دیگران رفتم و از دوستانم خواستم عکس‌هایی را که از دریا، جنگل و مناظر برفی دارند در اختیارم قرار دهند.

فتوحی ادامه داد: من روی خاطره جمعی کار می‌کردم و متوحه شدم بیشتر ما در کنار دریا، در جنگل یا در مناظر برفی عکس می‌گیریم و آن مناظر را ثبت می‌کنیم. چیز‌هایی در ذهن ما مشترک است و آدم‌ها فارغ از اینکه اهل کجا هستند یا راجع به چه چیزی فکر می‌کنند، این مناظر را ثبت می‌کنند. به همین دلیل پس از آنکه عکس‌ها را از آشنایان خود دریافت کردم از آن‌ها خواستم به افراد دیگری که من نمی‌شناسم نیز موضوع را بگویند و عکس‌های آن‌ها را دریافت کنند.

نسترن فتوحی

این هنرمند افزود: پس از آن عکس‌ها را مقابل خود می‌چیدم و قسمت‌هایی از آن‌ها که بیشتر چشمم را به خود جذب می‌کرد انتخاب کرده و بقیه را حذف می‌کردم. در نهایت ماکتی از آن‌ها ساختم و کل این اجزاء در کنار هم به تصویری از دریا، جنگل یا برف تبدیل شد.

او با بیان اینکه همه ما خاطرات جمعی داریم و کار‌های مشترک انجام می‌دهیم، گفت: یکی دیگر از مواردی که در حین کار کردن توجه مرا به خود جلب کرد، پشت‌نویسی عکس‌ها بود. متوجه شدم که در دوره‌هایی مانند دهه ۶۰ و قبل از آن نوشتن تاریخ و مکان در پشت عکس‌ها رواج زیادی داشت، اما از جایی به بعد و مخصوصاً از زمانی که به سمت عکس‌های دیجیتال رفتیم آدم‌ها خیلی کم عکس‌ها را پشت‌نویسی می‌کردند. من هم تصاویری از پشت‌نویسی عکس‌ها را تهیه کردم و بدون اینکه خود عکس‌ها دیده شوند آن‌ها را به نمایش گذاشتم. به نظرم لحظه‌ای که ثبت شده یک روز خیلی مهم برای آن شخص بوده و به همین دلیل می‌خواسته آن تاریخ را ثبت کند.

نسترن فتوحی

فتوحی درباره شیوه کاری خود گفت: من در رشته عکاسی تحصیل کردم و برای پایان‌نامه خود از عکس و ویدیو با هم استفاده کردم. پس از آن رشته فاین آرت را در انگلستان خواندم و با مدیوم‌های دیگری مواجه شدم که بسیار متنوع بودند. وجود همه این مدیوم‌ها در کنار هم این‌ایده را برایم به وجود آورد که می‌توان مدیوم‌های مختلف را با هم استفاده کرد. در این مجموعه نیز از مدیوم‌های دیگر استفاده کردم به دلیل اینکه ماجرا را به واقعیت نزدیک می‌کند و می‌توانم با کمک گرفتن از مدیوم‌های مختلف حرفم را بهتر بزنم.

نمایشگاه آثار نسترن فتوحی تا ۲۴ اسفند در گالری اعتماد به نشانی میدان هفتم تیر، خیابان مفتح جنوبی، خیابان شیرودی، پلاک ۲۵ برپاست.