گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه «پنج گنج» از جمله رویداد‌های نکوداشت حکیم نظامی گنجوی است که شنبه ۲۱ اسفند در موزه هنر‌های معاصر تهران افتتاح شد.

این برنامه با اجرای موسیقی در کنار حوض روغن اثر نوریوکی ‌هاراگوچی آغاز شد و پس از آن در سالن آمفی‌تئاتر، احسان آقایی، رئیس موزه هنرهای معاصر تهران و عضو شورای هنری نمایشگاه «پنج گنج» گفت: در جریان گردآوری نمایشگاه آنچه به نظرم آمد این بود که تعداد بسیار اندکی از هنرمندان پیرامون آثار نظامی کار کرده‌اند. هنرمندانی هم که آثار آن‌ها در این مجموعه به نمایش درآمده است کسانی هستند که دوره آموزشی آن‌ها به سال‌های دور برمی‌گردد و آن‌ها در مدارس خود با ادبیات و اشعار نظامی آشنا شده بودند. اما هنرمندان جوان به دلیل شیوه‌های آموزشی امروز ارتباط چندانی با ادبیات ندارند و به همین دلیل با شاعرانی مانند نظامی بیگانه هستند.

آقایی ادامه داد: اگر نمی‌توان در آموزش و پرورش تغییری ایجاد کرد،  به نظر من ضروری است که حداقل در هنرستان‌های هنرهای زیبا، ادبیات را به شکل جدی‌تری گنجاند تا هنرجویان با شناختن این گنجینه‌های ادبی از خزائن بصری درستی برخوردار باشند و غنای ادبیات فارسی در هنر آینده کشور تجلی پیدا کند.

پس از آن محمود شالویی، دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس ستاد بزرگداشت حکیم نظامی، گفت: ما از دو سال پیش به فکر برگزاری رویدادهایی برای گرامیداشت حکیم نظامی گنجوی بودیم. اگرچه روز ۲۱ اسفند در تقویم با نام این شاعر بزرگ ثبت شده است اما هیچ‌وقت کار جدی برای شناساندن حکیم نظامی انجام نداده‌ایم. در نهایت اجرای این رویدادها به امسال رسید و جلسات متعددی برگزار کردیم که با مخالفت‌هایی نیز مواجه شدیم. به عنوان مثال احسان آقایی عقیده داشت آثار چندانی در ارتباط با نظامی وجود ندارد، ولی من احساس می‌کردم آثار نظامی گنجینه‌ای سرشار از داستان است و باید کارهایی پیرامون او انجام شده باشد. امیر عبدالحسینی دبیر ستاد بزرگداشت، به هنرمندان و مجموعه‌داران مراجعه کرد و توانست کارهای زیادی گردآوری کند که به دلیل کمبود فضا نتوانستیم بخشی از آن‌ها را استفاده کنیم.

شالویی ادامه داد: به نظر من برنامه‌های گرامیداشت نظامی نباید تنها به امسال محدود شود بلکه باید دبیرخانه دائمی داشته باشد و در سال‌های آینده به شکل گسترده‌تری برگزار شود. امسال ستاد کوچکی مسئولیت اجرای این رویدادها را بر عهده داشت اما چنان فعالیت کرد که این روزها هیچ نقطه از ایران نیست که نام نظامی شنیده نشود و رویدادی هرچند کوچک در ارتباط با او برگزار نشود.

شالویی افزود: امروز باید کاری انجام دهیم که در آینده حسرت این را نخوریم که چرا مردم ما نظامی را نمی‌شناسند. متاسفانه امروز جوانان با این شاعر بزرگ آشنایی ندارند و این به دلیل آن است که ما برای معرفی این گنجینه‌ها همت نکرده‌ایم. پنج گنج نظامی دست هنرمند را برای برداشت‌های متنوع و متفاوت باز می‌گذارد و این جزء اعجازهای حکیم نظامی است. به نظر من موزه هنرهای معاصر می‌تواند محل مناسبی برای نمایش آثار پیرامون حکیم نظامی و برگزاری بزرگداشت‌ها و رویدادهایی در این زمینه باشد.

در ادامه مراسم با توجه به رابطه تنگاتنگ موسیقی مقامی ایران با اشعار نظامی گنجوی، از چند هنرمند فعال در موسیقی مقامی تقدیر شد و لوح‌های سپاس به بخشی حسین ولی نژاد، پیمان بزرگ نیا و احسان عبدی پور اهدا شد.

نمایشگاه «پنج گنج» تا ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ در موزه هنر‌های معاصر تهران به نشانی خیابان کارگر شمالی، جنب بوستان لاله برپاست.