گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه سه نسل از هنرمندان ویدئوآرت ایران به سی و هفتمین دوره فستیوال بین‌المللی Formes Video در شهر کلرمونت فرانسه راه یافت. این نمایش به دعوت رسمی مدیر و بنیانگذار فستیوال ویدئوفورم، گابریل سوشیر و با تلاش انستیتوی هنر‌های معاصر خاورمیانه و اروپا Institute SAFPEM در تاریخ ۱۷ تا ۲۰ مارچ ۲۰۲۲ برگزار می‌شود.

سعید خاورنژاد، به عنوان کیوریتور هنر ایران و یکی از سه داور اصلی در کنار GOLDER Gabriela مدیر دوسالانه،BIM Movimento en Imagen  از آرژانتین و JARAK Diego مدیر و مؤسس فستیوال 1 ZERO از فرانسه، در این رویداد جهانی حضور خواهد داشت. همچنین گروهی پنج نفره متشکل از Geraldine Brezault, Xavier Marquis, Maise Togo, Anne-Sophie Emart، Stephane Hoddouches از طرف مؤسسه مؤلفان مولتی‌مدیای فرانسه SCAM در کنار سه داور اصلی به قضاوت آثار خواهند پرداخت.

همچنین در تاریخ هجدهم مارچ، نشستی تخصصی در قالب نشست‌های سالانه فستیوال با سخنرانی سعید خاورنژاد با عنوان «ژن‌های دستکاری شده Manipulated Genes و با معرفی دو هنرمند ایرانی مدعو گلناز بهروزنیا (هنرمند مهمان فستیوال از فرانسه) و نیکزاد عربشاهی (هنرمند مهمان کیوریتور از هلند) برپا خواهد شد.

qq

محور سخنرانی، معرفی هنر دیجیتال ایران با محوریت تولیدات ویدئوآرت هنرمندان ایران از ابتدا تا کنون و موضوع گفتگو‌ها پیرامون معرفی آثار دو هنرمند ایرانی و شرایط اجتماعی هنر دیجیتال در ایران خواهد بود.

‌امید هاشمی، صمد قربانزاده، ماندانا مقدم، فریده شاهسوارانی، مهرنوش روشنایی، حامد صحیحی، بهنام کامرانی، مرتضی احمدوند، شیرین عابدینی‌راد، علیرضا معماریانی، سهیل خیرآبادی، علیرضا خسروآبادی و نیما نیکاخالق هنرمندان ایرانی منتخب کیوریتور هستند که در مجموع پانزده اثر از ‌آنها به نمایش درخواهد آمد.

ww

در ادامه این رویداد نیز از ۲۴ مارچ تا ۷ اپریل ۲۰۲۲، نمایشگاه Genes Manipulated در قالب همکاری با جشنواره فرانسوی ویدئوفرم، استودیو هنر PIR & PIR در مونیخ و گالری Weber & Weber در شهر تورین ایتالیا برپا خواهد شد. این بخش با همکاری انستیتو فرانسوی SAFPEM و تنی چند از کیوریتور‌های تورین در زمینه هنر معاصر ترتیب داده شده است.

در این نمایش چهار هنرمند ویدئوآرت ایرانی کامبیز صبری، رزیتا طاهری، آوازه الماسی و المیرا ابوالحسنی به فهرست هنرمندان یادشده افزوده خواهند شد. همچنین آثار عکاسی چهار هنرمند سرشناس ایرانی بیژن صیفوری، صمد قربانزاده، علیرضا معماریانی و ملینا کالد نیز در قالب نمایش ویژه این رویداد به نمایش درخواهد آمد.