گروه تجسمی هنرآنلاین: اردشیر میرمنگره دبیر بخش «تجسم هنر» چهاردهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر، درباره نحوه شکل‌گیری و برگزاری این بخش گفت: امسال در ۳۰ استان بخش تجسم هنر برگزار می‌شود که از این میان ۱۳ استان همزمان با افتتاحیه جشنواره در تهران نمایشگاه‌های خود را افتتاح کردند و استان‌های دیگر نیز با توجه به شرایط در روز‌های بعدی این کار را انجام دادند.

میرمنگره افزود: آنچه از ابتدا به عنوان مبنای برگزاری نمایشگاه در نظر داشتیم، دعوت از هنرمندان و نمایش آثار آن‌ها بود. اما بعضی از استان‌ها برنامه‌های جنبی نیز در نظر گرفتند و به عنوان مثال بعضی از آن‌ها این رویداد را در مقیاس کوچک در شهرستان‌های مختلف استان خود برگزار کردند. بزرگداشت اساتید و برگزاری کارگاه‌های آموزشی از برنامه‌های متنوعی بود که در بخش تجسم هنر توسط برخی استان‌ها انجام شد.

او با بیان اینکه در هر استان از ده هنرمند برای شرکت در نمایشگاه دعوت به عمل آمده است گفت: در ستاد جشنواره با هماهنگی مدیرکل هر استان یک مدیر هنری انتخاب شده بود که به او اختیار داده شد ۱۰ هنرمند را به نمایشگاه دعوت کند و برای هر هنرمند نیز مبلغی را به عنوان هدیه در نظر گرفتیم. اما در بعضی از استان‌ها مدیران کل توانستند با اختصاص بودجه بیشتر از هنرمندان بیشتری دعوت کنند و یا حتی بعضی از هنرمندان به صورت مهمان در نمایشگاه حضور داشتند و به این ترتیب نمایشگاه‌ها با آثار تعداد بیشتری از هنرمندان برگزار شد.

او با اشاره به فواید برگزاری نمایشگاه در شهرستان‌های مختلف یک استان گفت: در این زمینه تکلیفی برای استان‌ها در نظر نگرفته بودیم و استان‌هایی که در شهرستان‌های مختلف نمایشگاه برگزار کردند به اختیار خودشان این کار را انجام دادند. حتی مواردی بوده که گالری‌های خصوصی برای مشارکت در جشنواره اعلام آمادگی کرده بودند. این اقدام می‌تواند در آینده تقویت شود تا این برنامه به شهر‌های دیگر سرایت کند و جشنواره فجر را به صورت گسترده در سطح کشور جریان دهد.

میرمنگره افزود: انتخاب هنرمندان و آثار آن‌ها را به مدیران هنری هر استان واگذار کردیم تا با توجه به شرایط استان این کار را انجام دهند. اما در یک مرحله از آن‌ها خواستیم که آثار را به ستاد جشنواره بفرستند و بعد کار‌ها را مرور کردیم و پیشنهاداتی به مدیران هنری ارائه دادیم. در مراسم اختتامیه جشنواره نیز مدیرکل برگزیده استان در بخش تجسم هنر معرفی می‌شود. برای این کار یک جدول شاخص‌های کیفیت سنجی در نظر گرفته‌ایم که نکات مختلف در آن مورد توجه قرار گرفته و بر اساس آن‌ها این انتخاب انجام می‌شود.

او با اشاره به اینکه ادارات کل و هنرمندان استان‌ها استقبال زیادی از این رویداد کردند گفت: تصاویری که از بازدید مخاطبان از نمایشگاه‌ها به دست ما رسید نشان می‌دهد که این رویداد مورد استقبال مردم نیز قرار گرفته است. این نمایشگاه‌ها نخستین تجربه ما در این زمینه بود و اگر برنامه‌ریزی خوبی انجام شود و اعتبار بیشتری به آن تخصیص پیدا کند، در دوره‌های بعدی می‌توان‌ایده انتشار جشنواره در سطح کشور را گسترش داد.