به گزارش هنرآنلاین، نمایشگاه آثار فاران پیرجمالی با عنوان «همشکلی تحمل ناپذیر هستی» ۲۲ بهمن ماه در گالری ژاله افتتاح شد. در این نمایشگاه تابلو‌هایی با تکنیک رنگ روغن روی بوم به نمایش درآمده است که ویژگی اصلی آن‌ها، شباهتشان به یکدیگر است. سوژه همه آثار قوطی‌های نوشابه کوکاکولا است که پس از خورده شدن محتویات آن‌ها، مچاله شده‌اند. این قوطی‌های قرمز بر زمینه‌ای سیاه و خالی دیده می‌شود و تنها عنصر اضافه، تاش‌های رنگ زرد است که به عنوان میز چوبی زیر قوطی‌ها قرار دارد. ابعاد همه تابلو‌ها نیز به یک اندازه است و به این ترتیب جز چرخش‌های محدود قوطی‌های فلزی، هیچ تفاوتی میان آن‌ها دیده نمی‌شود. اما در میان این یکسانی و مشابهت‌های فراوان، تفاوت آثار را باید جایی خارج از کادر جست و جو کرد. هنرمند برای هر تابلو عنوانی در نظر گرفته و در کنار آن‌ها جملاتی مانند «کوکاکولایی که یک نگهبان خورده»، «کوکاکولایی که یک سرباز دلتنگ خورده» یا «کوکاکولایی که یک کارمند اداره ثبت خورده» نوشته است. به این ترتیب عناصری مشابه می‌توانند هویت مستقل پیدا کنند، اما از سوی دیگر این موضوع مطرح می‌شود که در دنیای مدرن آدم‌ها با وجود تفاوت‌هایی که دارند تحت تأثیر تبلیغات و نظام سرمایه‌داری، سلیقه مشابهی پیدا کرده و از محصولی یکسان استفاده می‌کنند.

فاران پیرجمالی درباره شکل‌گیری این مجموعه گفت: نقاشی‌های این مجموعه همه از قوطی‌های کوکاکولایی هستند که خورده شده‌اند و چیزی که دیده می‌شود قوطی‌های له شده است تا حس اینکه نوشابه‌ها خورده شده‌اند را منتقل کنند. عناوین کار‌ها نیز همین را می‌گویند و تنها چیزی که هر قوطی را از قوطی دیگر متمایز می‌کند، پیشه، طبقه یا نقش اجتماعی کسی است که هر قوطی کوکاکولا را خورده است. با این حال چه فرق می‌کند که چه عنوانی باشد، زیرا هر کسی می‌توانست این کوکاکولا‌ها را خورده باشد و عناوین می‌توانند به راحتی عوض شوند، اما کانسپت همچنان سرجایش هست.

پیرجمالی ادامه داد: نورپردازی در این نقاشی‌ها یادآور نور در نقاشی‌های باروک است. انگار سوژه، شمایلی مقدس است که نقاشی و قاب شده، از دل تاریکی بیرون آمده و می‌درخشد. ضرب قلم بیانی اکسپرسیو دارد که باعث می‌شود بیننده در دنیای نقاشی هایپررئال غرق نشود و همچنان فاصله‌اش را از نقاشی حفظ کند و روی کانسپت کلی متمرکز باشد.

نمایشگاه «همشکلی تحمل ناپذیر هستی» با همکاری گالری امروز اصفهان شکل گرفته و تا ۲ اسفند ماه ۱۴۰۰ در گالری ژاله به نشانی خیابان سمیه، بعد از خیابان مفتح، بن بست پروانه، پلاک ۴ برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند هر روز به جز شنبه‌ها از ساعت ۱۳ تا ۲۰ با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به گالری ژاله مراجعه کنند.