گروه تجسمی هنرآنلاین: «طوبای زرین» نام بخش اصلی جشنواره هنر‌های تجسمی فجر است که به شکل رقابتی برگزار می‌شود. هنرمندان سراسر کشور با ارسال آثار خود در شاخه‌های ده‌گانه هنر‌های تجسمی، برای شرکت در این مسابقه بزرگ اقدام کردند و پس از بررسی آثار توسط شورای هنری، آثار منتخب برای نمایش در جشنواره معرفی شدند. در این گزارش نگاهی داریم به سه شاخه عکاسی، سرامیک و کارتون و کاریکاتور.

شاخه عکاسی بخش «طوبای زرین» چهاردهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر میزبان ۴۳ اثر از ۳۹ هنرمند است و هنرمندان آثار خود را به دو شکل تک عکس و مجموعه عکس ارائه کرده‌اند.

در مجموعه عکس‌ها هنرمندان به شکلی مستند به نمایش مسائل مختلفی پرداخته‌اند که در کشور ما وجود دارد. محمد عباسی از آبادان در مجموعه «لاستیک‌های فرسوده» صحنه‌هایی از رهاسازی لاستیک ماشین‌ها در محیط طبیعی را نمایش داده است. لاستیک‌هایی که قرن‌ها در طبیعت باقی می‌مانند و تنها راه حذف آن‌ها از طبیعت بازیافت شدن آنهاست.

علیرضا معصومی از مشهد در مجموعه «چل تکه» صحنه‌هایی از محل اقامت مهاجران افغانستانی در تربت جام را نمایش داده است. در این عکس‌ها خانه‌های آجری دیده می‌شود که به جای در همه آن‌ها پتو‌هایی مندرس و وصله شده آویزان شده است.

ساسان مویدی در مجموعه «حکایت عاشقی» زندگی مرد جوانی را نشان داده است که در ۱۵ سالگی و سال‌ها پس از پایان جنگ ایران و عراق، بر اثر رفتن روی مین هر دو دست و هر دو چشم خود را از دست داده است. او پس از این اتفاق به ورزش رو آورده و چندین مدال به دست آورده است، و در این عکس‌ها صحنه‌هایی از زندگی او و همسرش دیده می‌شود.

مهدی محبی پور از ساری در مجموعه «مرگ تلخ پرندگان» به نابودی پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله پرداخته است که بر اثر مسمومیت آب تالاب رخ داد و اجساد آن‌ها توسط محیط‌بانان جمع‌آوری شد.

صابر قاضی از تبریز هم به موضوع خشکی رود هامون پرداخته است. او در مجموعه «برای هامون خواهیم گریست» خشکسالی در سیستان و بلوچستان و تبعات ناگوار آن بر زندگی و سلامت مردم منطقه را نشان داده است.

اما صمد قربان‌زاده از ارومیه در مجموعه «رویای گوزن» یک داستان تصویری را روایت می‌کند. او با عکاسی استیج مونتاژ، داستان یک خانواده را روایت می‌کند که در سفری خیالی، یک گوزن آن‌ها را همراهی کرده و از آن‌ها مراقب می‌کند.

در بخش تک عکس، جابر غلامی از اراک چهره مرد قصاب را در مقابل مرغ‌های ذبح شده نشان داده است. محمدتقی فکوری نیا از ارومیه در اثری با عنوان «جنایت انفال» زنانی را نشان داده است که تصویر کشته شدگان جنگ را در دست دارند. مهرداد واحد یوسف آباد از تبریز با نگاهی به دوران کرونا، صحنه خاکسپاری یک بیمار کرونایی در میان برف و سرما را نشان داده است. حامد خلیلی از ورامین، مرد کهنسالی را در گوشه مغازه‌ای خالی نشان داده که در انتظار مشتری است.

علی ابک (عکاسی مستند) / فرشید احمدپور (عکاسی مستند)، غلامرضا احمدی (عکاسی مستند)، ماردین احمدی (عکاسی هنری)، علی اسدالهی سوته (عکاسی مستند)، یگانه اسفندیاری نیا (عکاسی هنری)، بهرام بیات (عکاسی مستند)، ابراهیم ترک‌زاده (عکاسی مستند)، شاپور حاتمی (عکاسی هنری)، مجید حجتی (عکاسی هنری)، سیدمحمدصادق حسینی (عکاسی مستند)، آناهید خزیر (عکاسی هنری)، حامد خلیلی (عکاسی مستند)، فرناز دمنابی (عکاسی هنری)، حسن دهقان دوست (عکاسی هنری)، ‌امین رحمانی (عکاسی مستند)، لیلا رضوانفر (عکاسی مستند)، احمد زعفری هشجین (عکاسی مستند)، زهره صابری (عکاسی مستند)، ندا صفتکار صفاری (عکاسی هنری)، محمد عباسی (عکاسی مستند)، جابر غلامی (عکاسی مستند)، مجتبی فخری (عکاسی مستند)، محمد تقی فکوری نیا (عکاسی مستند)، سعید قاسمی (عکاسی مستند)، صابر قاضی (عکاسی مستند)، صمد قربان‌زاده (عکاسی هنری)، مهدی محبی پور (عکاسی مستند)، سیده نیلوفر محمودیان (عکاسی هنری)، محمد مظفری (عکاسی هنری)، علیرضا معصومی (عکاسی مستند)، سبحان مهدی‌زاده (عکاسی مستند)، ساسان مویدی (عکاسی مستند)، ‌امیرحسین نامی (عکاسی هنری)، سید متین هاشمی (عکاسی مستند)، مهرداد واحد یوسف آباد (عکاسی مستند)، اکرم کاظمی پور خبازی (عکاسی هنری)، مهدیه کرمانی (عکاسی مستند) و محمد علی کنار کناری (عکاسی مستند) هنرمندان حاضر در این بخش هستند.

شاخه سرامیک بخش «طوبای زرین» چهاردهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر میزبان ۲۵ اثر از ۲۱ هنرمند است.

نفیسه رحیمی از راک در اثری با عنوان «رفتن بدون از بین رفتن» یک بالش سرامیکی را بر روی تشکی خیالی نشان داده است که جای آن خالی است و تنها با چند خط، محدوده آن مشخص شده است.

محمدرضا رونده از زاهدان اثری به نام «نگهبان هامون» ساخته است که موجودی خیالی را به عنوان نگهبانی افسانه‌ای نشان می‌دهد.

هانیه حاجی میرزا در اثر «گذر» با ترکیبی از سرامیک و آینه، بشقاب‌هایی ساخته است که بر اثر حادثه‌ای تکه تکه شده‌اند.

سیدرضا قائمی اوره از کرج یک دودکش سرامیکی ساخته است که دچار دگردیسی شده و از یک شیء کاربردی به عنصری تزیینی تبدیل شده است و بهاره مختاری در اثری با عنوان «هو» را با فرم‌های دایره‌ای درهم تنیده شکل داده است.

فهیمه محمدی یک پرنده سرامیکی را با فرم‌های هندسی ساخته است و بابک دیده ور در اثر «تاراج» کاسه و بشقابی با طرح گل سرخی را ساخته است که حشرات موذی به آن هجوم آورده‌اند.

حسام الدین آرمان، اشکان اختر، نسرین اسمی، ارغوان جابری ملایری، لیلا جیریانی شراهی، زهره حاجی زاهدی، هانیه حاجی میرزا، هانیه دولو، بابک دیده ور، نفیسه رحیمی، محمدرضا رونده، فتح الله زیارتی، فاطمه سعادتمند، هنگامه صالح زهتاب، زینب صباغیان، نجمه عبداللهی، سید رضا قائمی اوره، الهام قاهری، سپیده محمدی، فهیمه محمدی و بهاره مختاری هنرمندان شرکت‌کننده در این بخش هستند.

شاخه کارتون و کاریکاتور بخش «طوبای زرین» چهاردهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر میزبان ۲۹ اثر از ۲۷ هنرمند است.

بخشی از این آثار کاریکاتور‌هایی هستند که از چهره افراد شناخته شده کشیده شده‌اند. منصوره فاطمی قمی از کرج چهره مرتضی احمدی را در کنار دستگاه شهر فرنگ نشان داده است. ‌امین‌فامیل باغستانی کامبیز درم بخش را در کنار یکی از کاراکتر‌های آثارش به تصویر کشیده است. می‌ثم جعفرخانی از اراک با الهام از کتاب «از پاریز تا پاریس» نوشته محمدابراهیم باستانی پاریزی، این نویسنده را در حالی که برج ایفل را بر دوش دارد نشان داده است. علیرضا پاکدل قوشخانه از مشهد چهره سه نفر از نوازندگان مطرح خراسان، حاج قربان سلیمانی، غلامعلی پورعطایی و عثمان محمدپرست را به تصویر کشیده است.

در بخش کارتون نیز هنرمندان موضوع‌های متنوعی را در نظر داشته‌اند. مهدیه کلانتری از جلفا مسأله محدودیت سفر را به تصویر کشیده است و خانواده‌ای را نشان می‌دهد که با هواپیمایی خیالی قصد سفر دارند. محسن جعفری نعیمی از یزد گوزنی را نشان داده است که شاخ او با ترک‌های زمین خشک پیوند خورده است. احسان چراغی ایرانشاهی از کرج کودکان زباله گرد را در کنار سطل بزرگی که مانند شهر فرنگ است نشان داده و آن‌ها با نگاه در این سطل به دنبال آرزو‌های خود می‌گردند. داود صفری از کلاله بر روی پله‌ای که از کتاب‌های گوناگون شکل گرفته است کودکی را نشان می‌دهد که در حال بالا رفتن است. سجاد رافعی از اهواز موضوع کرونا و سفر را با هم پیوند داده و توریست‌ها را در میان انبوه ماسک‌های ر‌ها شده در شهر نشان می‌دهد.

هیبت احمدی (کارتون)، بهرام ارجمندنیا (کارتون)، محمد حسین اکبری سیستانی (کارتون)، اسماعیل بابایی (کارتون)، فاطمه باقری هفشجانی (کارتون)، علیرضا پاکدل قوشخانه (کارتون)، علیرضا پاکدل قوشخانه (چهره)، مجید جان بزرگی (کارتون)، می‌ثم جعفرخانی (چهره)، محسن جعفری نعیمی (کارتون)، احسان چراغی ایرانشاهی (کارتون)، رسول حاجی‌زاده میراشرفی (کارتون)، حمیدرضا حیدری صفت (چهره)، مرضیه خانی‌زاده ابیانه (کارتون)، سجاد رافعی (کارتون)، محمدباقر رنجبر (چهره)، احمدرضا سهرابی (کارتون)، علی شعبانی (کارتون)، جلیل صابری (چهره)، داود صفری (کارتون)، منصوره فاطمی قمی (چهره)، ‌امین‌فامیل باغستانی (چهره)، معصومه مسیب خواه (کارتون)، ‌امین منتظری (کارتون)، علی میرایی (کارتون)، باقر همتی (کارتون)، مهدیه کلانتری (کارتون) و ژاله یوسفی نژاد (کارتون) هنرمندان حاضر در این بخش هستند.