به گزارش هنرآنلاین، شرکت ققنوس، به‌عنوان بزرگ‌ترین زیرساخت مبتنی بر «فن‌آوری دفترکل توزیع‌شده» (بلاک‌چین) در ایران، برای نخستین بار در کشور، اقدام به راه‌اندازی سامانه احراز اصالت و مستندگاری آثار و صدور گواهی‌نامه معتبر برای آثار هنری کرده است.

این سامانه در اولین گام، با همکاری گالری‌های هنری «ترانه باران»، «هاتف سحر»، «ایده» و «شلمان»، مجموعه‌ای از آثار هنرمندان کشور را احراز اصالت هنری و مستندنگاری کرده و در قالب NFT به مالکان اثر ارائه نموده است.

از جمله آثار هنرمندان شناخته‌شده‌ای که در این مجموعه احراز اصالت و مستندنگاری شده، می‌توان به بهمن محصص نماینده شاخص هنر مدرن ایران، صادق تبریزی از پیشروان مکتب نقاشی سقاخانه، «نصراله افجه‌ای» از چهره‌های شاخص نقاشیخط، همچنین «حسن روح‌الامین» چهره سال هنر انقلاب اشاره کرد. 

عنوان سامانه «بی‌تا» اشاره به یکتایی و بی‌مانندی آثار هنری پس از احراز اصالت و صدور گواهی بر بستر «فن‌آوری دفترکل توزیع‌شده» دارد که علاوه بر سندیت‌بخشی و مستند نگاری، حافظ حق مالکیت آفریننده و مانع کپی‌برداری از آثار هنری خواهد بود. 

این رویداد ساعت ۹ روز دوشنبه ۱۱ بهمن ماه در موزه ارتباطات تهران واقع در خیابان امام خمینی (ره)، ضلع غربی مجموعه باغ ملی برگزار می‌شود. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند پخش زنده این رویداد را از صفحه اینستاگرام شرکت ققنوس به نشانی @kuknosco مشاهده کنند.