به گزارش هنرآنلاین، نخستین دوره این جشنواره در سال ۱۳۹۹ با همکاری و مشارکت دستگاه‌های عضو و ستاد مبارزه با مواد مخدر در رشته‌های مختلفی اجرا شد. براساس نتایج حاصل از برگزاری دوره نخست، و با توجه به میزان بالای مشارکت شهروندان، به ویژه جوانان و نوجوانان در حوزه فرهنگ و هنر شورای سیاستگذاری تصمیم برآن گرفت تا دومین دوره جشنواره متمرکز بر اجرای برنامه‌ها و مسابقات فرهنگی و هنری با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری دفتر آموزش معاونت امور هنری و مؤسسه توسعه هنر‌های تجسمی معاصر باشد.

طبق فراخوان منتشر شده این جشنواره که نمایش آثار آن به صورت مجازی برگزار خواهد شد اهداف طرح عبارتست از: ۱- آشنایی هنرمندان و تولیدکنندگان عرصه‌ی فرهنگ و هنر با گفتمان یاریگران زندگی ۲- جمع‌آوری آثار تولید شده سراسر کشور با موضوع توانمندسازی و آموزش مهارت‌های زندگی به گروه‌های مخاطب. ۳- ایجاد توجه و نگاه ویژه به موضوع پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، اعتیاد و بزه ۴- ارتقاء سطح دانش و فرهنگ عمومی جامعه نسبت به مسأله اعتیاد به مواد مخدر ۵- بسترسازی در جهت مشارکت مردم در طرح یاریگران زندگی -۶ فراهم‌سازی بستر مناسب برای ایفای نقش هنرمندان در آموزش و فرهنگ‌سازی به عنوان عناصر اصلی امر پیشگیری -۷ تهیه بانک اطلاعات از هنرمندان و تولید‌کنندگان آثار فرهنگی و هنریفعال در این حوزه -۸ ارزیابی آثار و تولیدات به منظور تعیین گروه‌های مرجع هنری برای تولیدات و آثار آینده -۹ برقراری ارتباط مؤثر ستاد با مؤسسات هنری و هنرمندان در سراسر کشور.

شورای سیاستگذاری، محور‌های جشنواره به این شرح اعلام کرده است: نگاه فرهنگی و پیشگیری در محور‌های: ۱- مهارت‌های زندگی( خودآگاهی، مهارت‌های ارتباطی، مهارت حل مسأله ۲ - مهارت تصمیم‌گیری، مهارت مقابله با هیجانات منفی، روش‌های کنترل استرس، مهارت تفکر خالق) ۳ - مهر والدین به فرزندان و عشق به والدین.

بخش‌های جشنواره یاریگران زندگی در بخش فراخوانی شامل نقاشی، عکس، پوستر، شعر، نمایشنامه‌نویسی است و در بخش غیرفراخوانی نیز جشنواره شامل طرح‌های گرافیکی، انیمیشن، شعار و... است.

شرایط عمومی شرکت در جشنواره نیز عبارت است از: ۱ - شرکت در جشنواره برای همه‌ی هنرمندان و علاقه‌مندان آزاد و به معنای پذیرش ضوابط و رأی هیئت داوران است. ۲- ثبت‌نام، تقاضای شرکت و ارسال تصویر آثار، فقط از طریق سایت جشنواره به نشانی yarigaran. civa.irامکان‌پذیر است. ۳ - مسئولیت اصالت آثار برعهده‌ی هنرمند است. ۴- تکنیک و شیوه‌ی خلق آثار، آزاد است. ۵- رویکرد هنرمندان در جشنواره می‌تواند شامل تولید اثر هنری برپایه محور‌های جشنواره، با هدف پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی باشد. ۶- هر هنرمند می‌تواند حداکثر با ۳ اثر در هر رشته شرکت کند. (به استثنا بخش عکس که توضیحات آن جداگانه ذکر شده است) ۷ - حجم هر فایل ارسالی در تمامی رشته‌ها، حداقل یک و حداکثر شش مگابایت می‌باشد. ۸- برگزار‌کننده حق استفاده از تمامی آثار ارسالی به جشنواره در رسانه‌ها، انتشارات، تبلیغات و نمایش در داخل و خارج از کشور با ذکر نام هنرمند را خواهد داشت.

مقررات بخش عکس نیز به صورت ویژه اعلام شده است: ۱ - در بخش عکس، هر شرکت‌کننده می‌تواند، ۱۰ تک عکس و یک مجموعه عکس (حداکثر ۱۰ فریم) را ارسال نماید. ۲- در مورد عکس‌های موبایلی نیز ۱۰ تک عکس و یک مجموعه عکس (حداکثر ۱۰ فریم) که به طور جداگانه مورد داوری قرار خواهند گرفت۳ - رویکرد عکاسان در جشنواره می‌تواند شامل هر دو زمینه عکاسی مستند اجتماعی و عکاسی هنری باشد. ۴ - عکاسانی که با رویکرد مستند اجتماعی آثار خود را تولید و ارسال می‌کنند باید از هرگونه دستکاری در عکس‌ها که منجر به گرافیکی شدن و حذف بعد عکس شود و یا دخالت در واقعیت به هر صورت، عکس‌سازی، مونتاژ و کولاژ، جابه جایی عناصر عکس و حذف عناصر تصویر خودداری کنند. ۵ - در عکس‌های مستند اجتماعی، تنظیم نور، کنترل رنگ، افزایش یا کاهش کنتراست، کاهش یا افزایش کالریتی، افزایش یا کاهش‌گری و شارپنس و کراپ کردن تنها تا جایی مجاز است که وجه اسنادی را برهم نزند. ۶ - عکس‌های با رویکرد هنری در ارائه هرگونه تمهیدی آزاد هستند. ۷- آثار بدیع، روزآمد، خلاقانه و‌ایده محور در اولویت انتخاب هستند. ۸ - عکس‌ها باید داراى عنوان بوده و اطلاعات مربوط به مکان و زمان عکسبردارى و مدل دوربین مورد استفاده در هنگام بارگذارى از طریق سایت در قسمت توضیحات درج شوند.

برای برگزیدگان این جشنواره جوایزی در نظر گرفته شده است که طبق فراخوان اعلامی به شرح زیر است:

۱ - در هر رشته، بر اساس رای هیئت داوران، یک نفر برگزیده و لوح افتخار و مبلغ ۷۰ میلیون ریال جایزه نقدی به‌ایشان اهدا می‌شود.

۲ - به تمامی هنرمندان راه‌یافته به نمایشگاه گواهی شرکت اهدا خواهد شد.

برنامه زمانبندی اجرای جشنواره یاریگران زندگی اینگونه خواهد بود:

۱ - اعلام فراخوان و شروع ثبت نام: ۶ بهمن

۲ - پایان مهلت ثبت نام: ۴ اسفند

۳ - داوری آثار: ۵ تا ۹ اسفند

۴ - افتتاحیه مجازی: ۱۰ اسفند

۵- اختتامیه: ۱۸ اسفند

نشانی دبیرخانه جشنواره به شرح زیر است تهران، خیابان کارگر شمالی، بالاتر از بلوار کشاورز، خیابان صدوقی، پلاک ۱۷ و شماره تلفن‌های: ۶۶۹۴۶۹۱۰ و ۶۶۹۴۶۹۱۱

بدیهی است همکاری و حضور فعال سایر دستگاه‌ها موجب غنای بیشتر و اجرای با کیفیت این جشنواره خواهد شد. به منظور اجرایی نمودن این طرح، اقدامات متنوعی از مسیر شناسایی، هدف‌گذاری، برنامه‌ریزی و به‌کارگیری ظرفیت‌های مختلف در حال انجام است.