گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار سیما باقرزاده با عنوان «فصل تاریک» در گالری عصر برپاست. باقرزاده در گفت و گو با هنرآنلاین با بیان اینکه ۱۴ اثر با تکنیک رنگ روغن روی بوم در این مجموعه به نمایش درآمده است گفت: این مجموعه با پاندمی کرونا شکل گرفت. آن زمان که فضا‌های هنری بسته شدند و آدم‌ها به خانه پناه بردند، برایم فرصتی پیش آمد که بر اساس موضوعی بسیار نزدیک که قبلاً به آن توجهی نکرده بودم، یعنی گیاهان آپارتمانی کار کنم.

باقرزاده ادامه داد: ابتدا با مداد بر روی کاغذ شروع به طراحی کردم و الان که به آن کار‌ها نگاه می‌کنم به نظرم می‌رسد ترسی که در ابتدای کرونا در ما به وجود آمده بود در این آثار دیده می‌شود. من شب‌ها در تاریکی خانه شروع به طراحی می‌کردم و با توجه به نوری که گاه از یک گوشه بر روی گیاهان می‌تابید، احساس کردم می‌توانم نورپردازی‌های خاصی در فضای تاریک انجام دهم. این کار باعث شد اتفاق‌های تازه‌ای در کار‌ها بیفتد و زمینه تیره و برگ‌های سبز برایم بسیار جذاب شد. پس از آن شروع به کار با رنگ روغن کردم و از نظر ترکیب‌بندی نیز کار‌هایم متفاوت شد و جسورانه‌تر کار کردم.

او درباره محدودیت فضا و سوژه آثارش گفت: من این سوژه و فضا را محدود نمی‌دیدم. به دلیل اینکه در نور روز همه چیز را در یک فضای یک دست می‌بینید، اما وقتی همه جا تاریک شود پس از اینکه چشم به تاریکی عادت کند چیز‌هایی را می‌بیند که قبلاً ندیده است. برای من نیز همین طور بود و هر بار نور به گیاهان می‌تاباندم جزئیاتی را می‌دیدم که قبلاً به آن‌ها توجه نکرده بودم. برگ‌ها برایم فیگوراتیوتر می‌شدند و جا برای ترکیب‌های مختلف داشتند.

باقرزاده ادامه داد: تاباندن نور موضعی در آن پس زمینه سیاه کمک زیادی به من کرد. همچنین از کار‌های کلاسیک و آثار رامبراند الهام گرفتم و نور‌هایی که در تابلو‌هایش از دل تاریکی بیرون آمده بود بر کارم تأثیر گذاشت. من هم از این تکنیک استفاده کردم و پشت برگ‌ها نوری می‌گذاشتم که باعث می‌شد پلان‌بندی در کار به وجود بیاید و همچنین ویژگی‌های خاص برگ بهتر دیده شود.

این هنرمند افزود: طراحی‌هایم بر اساس کار از روی مدل بود اما در این کار‌های رنگ روغن پس از چیدمان کار و نورپردازی از آن عکس می‌گرفتم و بعد نقاشی می‌کردم. در این مدت بار‌ها به گیاه نگاه می‌کردم تا جزئیات آن را بیشتر درک کنم.

او درباره کار‌های چاپی مجموعه گفت: من چاپ را به مفهوم واقعی چاپ دستی انجام ندادم بلکه از طراحی‌هایم کلیشه درست می‌کردم و بازی‌های خاکستری جالبی از آن‌ها گرفتم.

باقرزاده افزود: حرکت گیاهان به سمت نور خیلی برایم جذاب بود و این حرکت برایم سمبلی از رشد است. انگار این برگ‌ها و گیاهان خود ما هستیم. برگ‌ها در میان این نور و تاریکی نشان می‌دهند که ما چه مواقعی می‌خواستیم دیده شویم، کجا شجاعت بروز خود را داشتیم و حتی جا‌هایی که می‌ترسیم نیز لکه‌های نوری وجود دارد که اجازه می‌دهد به مسیر خود ادامه دهیم.

نمایشگاه آثار سیما باقرزاده تا ۴ بهمن در گالری عصر به نشانی ‎خیابان میرزای شیرازی‌شمالی، خیابان دلاویز، پلاک ۱۸ برگزار می‌شود.