گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار مهسا عرب‌زاده با عنوان «شراری دشت» در گالری شریف برپاست. عرب‌زاده در گفت و گو با هنرآنلاین با بیان اینکه ۱۱ اثر با تکنیک خودکار روی مقوا در این مجموعه به نمایش درآمده است گفت: این آثار در زمان قرنطینه و خانه نشینی شکل گرفت. من قبلاً در روستایی در شمال کشور زندگی می‌کردم و با رنگ روغن به نقاشی از طبیعت می‌پرداختم. اما زمانی که به دلیل قرنطینه در تهران ماندگار شدم با ابزاری که در خانه بود شروع به کار کردم.

عرب‌زاده ادامه داد: مقداری طرح و عکس بر مبنای طبیعت داشتم که بر اساس آن‌ها شروع به کار کرده و طراحی کردم و پس از مدتی تصمیم گرفتم مانند کار‌های قبلی خود به تابلو‌های بزرگ‌تر با جزئیات بیشتر برگردم. احساس می‌کردم حال که از آن فضای طبیعی دور افتاده‌ام دوست دارم یک جنگل شخصی برای خودم بسازم و به این ترتیب این مناظر را نقاشی کردم.

عرب‌زاده افزود: برخلاف کار‌های قبلی که از رنگ روغن یا خودکار‌های رنگی استفاده می‌کردم در این مجموعه رنگ را حذف کردم. این اتفاق بر اساس روحیه آن زمان، ماندن در خانه و دور ماندن از طبیعت و فضای تیره‌ای که همه ما در آن تجربه کردیم رخ داد و حس می‌کردم وقتی همه چیز به گونه‌ای پیش می‌رود که نمی‌توانم از رنگ لذت ببرم دلیلی ندارد که در کار‌هایم رنگ باشد. سیاه و سفید بودن کار‌ها حال صادقانه‌تری داشت و احساس می‌کردم بی‌واسطه‌تر و ساده‌تر می‌توانم با موضوع مواجه شوم. همین عدم وجود رنگ باعث شد بیشتر به جزئیات نزدیک شوم و آنچه از آن فضا در ذهنم مانده بود را مانند یک آلبوم خاطرات سیاه و سفید ارائه دادم.

او با اشاره به اینکه گیاهان آثارش برگرفته از پوشش گیاهی منطقه زندگی‌اش بده است، گفت: به درختان و گیاهان وفادار بودم اما درباره اتمسفر کلی دست خودم را باز گذاشتم، زیرا پروسه شکل‌گیری این آثار به دلیل متریالی که انتخاب کردم بسیار کند پیش می‌رود و با توجه به اینکه حال انسان در هر روز متفاوت است ممکن بود که تغییراتی در طول کار به وجود آید. با این حال دقت کردم که آثار مجموعه بی‌ربط نباشد و همه کار‌ها هم از نظر فضای کلی و هم از نظر پوشش گیاهی با هم اتحاد داشته باشند.

عرب‌زاده درباره تأثیرات متریالی که به کار برده است گفت: استفاده از خودکار باعث شد فضای کارم به کلی عوض شود. من نقاش فضای باز بودم و همیشه لوازم خود را به جنگل می‌بردم و در طول چند ساعت یک تابلو را به پایان می‌رساندم. اما با این متریال امکان کار در فضای باز نبود زیرا ممکن است یک تابلو دو ماه زمان ببرد. همچنین وقتی منظره رنگ روغن در فضای باز کار می‌کنید به دلیل سرعت بالای کار امکان پرداخت آن کم می‌شود و نمی‌توانید زیاد به سوژه نزدیک شوید و آن را با جزئیات نمایش دهید، اما کار با خودکار باعث شد دست من در پرداخت کردن باز باشد و بتوانم تا جایی که امکان دارد به موضوع نزدیک شوم و به جزییات آن بپردازم.

عرب‌زاده ادامه داد: سعی کردم از هر زاویه‌ای که به درختان نگاه می‌کنم صداقت داشته باشم. من نمی‌خواستم مواجهه سخت و پیچیده‌ای با موضوع داشته باشم زیرا طبیعت بسیار صادق است و من هم می‌خواستم چیز‌هایی که دیده‌ام را به ساده‌ترین شکل ممکن و به نحوی نشان دهم که هم خودم موقع کشیدن آن‌ها و هم تماشاگر موقع تماشای کار لذت ببرد.

نمایشگاه آثار مهسا عرب‌زاده تا ۱ بهمن در گالری شریف به نشانی میدان قدس، خیابان شریعتی، کوچه ماهروزاده، پلاک ۱۱ برپاست.