گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه عکس‌های اعظم شادپور با عنوان «The Charm of City» تا ۲۷ ژانویه در موسسه آفرو، شهر گراس برپاست. شادپور در گفت و گو با هنرآنلاین درباره شکل‌گیری این مجموعه گفت: من دو سال پیش در یک رزیدنسی پذیرفته شدم که به دلیل کرونا به تاخیر افتاد و امسال توانستم برای گذراندن آن به اتریش بروم. پروژه خود را از ابتدا به این شکل تعریف کردم که مانند یک پرسه‌زن در شهر گراس بگردم و با توجه به احساسی که از شهر پیدا می‌کنم کار کنم.

شادپور ادامه داد: این پروژه بر اساس پرسه زنی در شهر شکل گرفت و بعد از سه هفته راه رفتن و نگاه کردن به شهر و آدم‌ها توانستم عکس‌های خود را تهیه کنم. گراس یکی از بزرگ‌ترین شهرهای اتریش است اما با وجود اینکه شهر دانشجویی است، یک شهر خلوت است و شلوغی به آن معنایی که ما در تهران یا وین می‌بینیم در آن وجود ندارد. به همین دلیل گراس برای من یک شهر متفاوت از تهران که در آن زندگی می‌کنم بود و سعی کردم در عکس‌هایم به این فضای خالی و اتمسفر سکوت و سکون که در شهر هست بپردازم.

شادپور افزود: در کنار هر عکس از شهر، یک عکس دیگر قرار دادم که موضوع آن نوارهای پلاستیکی قرمز و سفیدی است که در نقاط مختلف شهر می‌بینم. این نوارها که پس از پایان یافتن پروژه‌های شهری، در فضا باقی مانده و معمولا به درختان و گیاهان بسته شده‌اند، برای من یادآور پرچم اتریش بود و آن را به عنوان دیتیلی از شهر انتخاب کردم.

شادپور

او با بیان اینکه عکس پولاروید به دریافتی که از شهر داشته است نزدیک‌تر بوده و به همین دلیل از دوربین پولاروید برای عکاسی استفاده کرده است گفت: با توجه به اینکه به عنوان آرتیست رزیدنس در اتریش حضور پیدا کردم باید چند مجموعه از آثار گذشته خود را نیز نمایش می‌دادم به همین منظور دو پروژه نیز از تهران آوردم که یکی از آن‌ها پروژه روکش‌های ماشین است و دیگری پروژه اکباتان است که چند سال پیش در یک نمایشگاه انفرادی ارائه کرده بودم.

 شادپور ادامه داد: در مدت اقامت در اتریش، شهر گراس با یک قرنطینه سه‌هفته‌ای مواجه شد و به این دلیل من بیشتر در اقامتگاه بودم. در این مدت به عکاسی از فضا، اشیاء اطراف و خودم پرداختم و از این عکس‌ها یک فتوبوک درست کردم که در نمایشگاه ارائه شده است. همراه این اثر هدفونی وجود دارد که در آن صدای مکالمه‌هایی که در این مدت با تهران داشتم شنیده می‌شود و من بخش‌هایی از مکالمه با خانواده و دوستان را انتخاب کردم.