گروه تجسمی هنرآنلاین: گالری هنر اسلامی که آغاز به کار آن به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا چند بار به تاخیر افتاده، در تازه‌ترین برنامه مدیران موزه سالار جنگ هند تا کمتر از یک سال دیگر با همکاری و مشارکت موزه تمدن اسلامی شارجه افتتاح می‌شود. در موزه حیدرآباد افزون بر ۲۵۰۰ اشیای فلزی، متون دستنویس، کاشی و سرامیک، فرش، گوی‌های آسمانی و اسطرلاب و نسخه‌هایی از قرآن مجید وجود دارد که در بخش‌های مختلف آن متعلق به تمدن‌های هند، خاورمیانه، ایران، نپال، ژاپن، چین و غرب نگهداری می‌شود.

یکی از بزرگ‌ترین گنجینه‌های شخصی در جهان هم که با بیش از ۴۶۰۰۰ اثر هنری و صنایع دستی مربوط به خاندان سالار جنگ است، در موزه حیدرآباد هند به امانت گذاشته شده است. در دوران حکمرانی نظام حیدرآباد بین سال‌های ۱۷۰۰ تا ۱۹۰۰ پنج نخست‌وزیر از خاندان سالار جنگ در قدرت بودند و انبوه میراث یادگارمانده از آنها در کاخ این خاندان گردآوری شد. موزه سالار جنگ در ۱۹۵۱ در یکی از قصرها آغاز به کار کرد و در ۱۹۶۸ به مکان فعلی آمد.

گالری هنر اسلامی موزه سالار جنگ حیدرآباد بیش از ۲۴۰۰ متر مربع فضای نمایشگاهی دارد که در دو طبقه در بال شرقی موزه گسترده شده است. نمایش افزون بر ۲۵۰۰ قطعه اثر تاریخی و باستانی از تمدن‌های اسلامی تاریخ می‌تواند به معنی آغاز رقابت این گالری و موزه با نمونه‌های مشابه جهانی از جمله موزه ویکتوریا اند آلبرت لندن یا موزه متروپلیتن نیویورک باشد.

گرایش سلیقه هنردوستان و بازار هنر جهان به هنرهای اسلامی در سال‌های اخیر برخی از مهم‌ترین موزه‌های دنیا را به فکر واداشته تا رویکرد خود را به آثار هنری دگرگون کنند. از همین رو بود که موزه متروپلیتن نیویورک تصمیم گرفت نام گالری‌های هنر اسلامی خود را به هنر سرزمین‌های عرب، ترکیه، ایران، آسیای میانه و جنوب آسیا تغییر دهد.