گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار سعید نودهی با عنوان «فانتزی» در گالری اعتماد برپاست. در این مجموعه آثاری با تکنیک‌های مختلف دیده می‌شود و ۲۶ اثر با استفاده از خودکار، رنگ روغن و ترکیب مواد به نمایش درآمده است. نودهی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره شکل‌گیری این مجموعه گفت: از حدود شش سال پیش طنز به عنصر غالب در آثار من تبدیل شد و در چند مجموعه مختلف طنزی را به کار برده بودم که معمولاً به تلخی می‌رسد.

نودهی ادامه داد: تفاوتی که در مجموعه جدید وجود دارد این است که در آثار قبلی لایه اصلی کارم جدی بود و پس زمینه آن طنز بود، اما در آثار جدیدم لایه اصلی طنز است و لایه جدی را عقب برده و نهان کرده‌ام. طنزی که قبلاً در کارهایم مستتر بود حالا جلوتر آمده است و مخاطب با کاری مواجه می‌شود که طنزی در آن هست ولی در پشت اثر با جدیت و تلخی مواجه می‌شود.

نودهی افزود: از حدود پانزده سال پیش که اولین مجموعه جدی خود را با عنوان «دگردیسی» نمایش دادم، موضوع کارم برگرفته از بدنه جامعه بود و از آن زمان تعاملات اجتماعی بین آدم‌ها سوژه اصلی کارهایم بود. تاثیراتی که آدم ها بر یکدیگر می‌گذارند و باعث دگرگونی و تغیر همدیگر می‌شوند را مورد توجه قرار دادم و در سال‌های بعد این مسئله را دائما شکافته و بررسی کردم. در آثار خود عموما به جایی می‌پردازم که آدم‌ها به هم تعارض می‌کنند و ارزش‌های همدیگر را کمتر می بینند. 

این هنرمند افزود: فانتزی در این مجموعه دیدگاهی است که از جامعه بیرون می‌کشم و در عالم رویا می‌برم. آن را وهم آلود می‌کنم و بعد به مخاطب ارائه می‌دهم. ما در جامعه و میان آدم‌ها زندگی می‌کنیم و اتفاقات مختلفی برای هرکدام از ما می‌افتد ولی من سعی کردم برداشت آزاد خود را داشته باشم. حتما مخاطب نیز برداشت خود را از آثارم خواهد داشت، چون او هم طرز مواجهه خاص خود با محیط را دارد و خودش می‌تواند نکاتی را از میان آثار استخراج کند.

او درباره تکنیک کارهای خود گفت: من معمولا دوست دارم آثاری که در یک نمایشگاه ارائه می‌کنم یا مسیری که در یک پروژه پیش می‌برم را با چند مدیا کار کنم و بازخوردهای مختلفی از آن سوژه بگیرم. هر کدام از تکنیک‌هایی که در این مجموعه استفاده کردم ویژگی‌های خاصی دارد که تاثیر متفاوتی بر مخاطب می‌گذارد.

نودهی درباره ارجاع تعدادی از آثار به کتاب آرایی و نگارگری ایرانی گفت: آثارم ابتدا چنین قاب‌بندی نداشت و پس از اینکه کارها تمام شد این قاب‌ها و متن‌ها به تابلو ها اضافه شد. در واقع نقاشی‌ها بر اساس شعر به تصویر در نیامده‌اند بلکه شعر ها بر اساس مفهومی که در اثر وجود داشت یا ارجاعاتی که واژگان اشعار ایجاد می‌کند انتخاب شدند. وجود این شعرها باعث شد که تعریف دیگری برای این تابلوها ایجاد شود. مخاطب با دیدن نقاشی ابتدا یک برداشت دارد و پس از خواندن شعر معنای دیگری به آن اضافه می‌شود. در نگارگری ایرانی چند زمانی و چند مکانی را داریم و من دوست داشتم این معنای دوم و سوم، همان مکان ها و زمان‌های مختلف را برای مخاطب ایجاد کند. این قابها در نهایت می‌تواند یک ساختار و کمپوزیسیون به کار بدهد. یک حکایت طنز و فانتزی در یک کادر کاملاً جدی و رسمی قرار دارد و این مسئله پارادوکسی ایجاد می‌کند که در شکل و محتوای اثر هم دیده می‌شود. 

نمایشگاه آثار سعید نودهی تا ۲۱ دی در گالری اعتماد به نشانی میدان هفتم تیر، خیابان مفتح جنوبی، خیابان شیرودی، پلاک ۲۵ برپاست.