گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار مرضیه کلانتری با عنوان «خلوت» در گالری والی برپاست. کلانتری در گفت و گو با هنرآنلاین با بیان اینکه ۲۱ اثر با تکنیک پاستل روی مقوا در این مجموعه به نمایش درآمده است، گفت: کار روی این آثار از چهار سال پیش آغاز شد و تا سال گذشته ادامه داشت. دوره‌ای که این کار‌ها را انجام می‌دادم به لحاظ شرایط کاری و زندگی در موقعیتی بودم که احساس می‌کردم نمی‌توانم با دیگران تعامل داشته باشم. 

کلانتری ادامه داد: گاهی اوقات آدم‌ها در موقعیتی قرار می‌گیرند که نسبت به آن بیگانه هستند و نمی‌توانند با اطرافیان ارتباط برقرار کنند و همین مسأله باعث می‌شود آن‌ها احساس تنهایی کنند. در محل کار، در محیط خانه و... موقعیت‌هایی برای انسان به وجود می‌آید که با آدم‌های اطراف احساس بیگانگی می‌کند و فکر می‌کنم این تجربه را بیشتر ما در جمع‌های مختلف داشته‌ایم.

کلانتری افزود: در آن دوران تعامل با آدم‌ها انرژی زیادی از من می‌گرفت، زیرا احساس می‌کردم همیشه باید خودم را ترجمه کنم و یا اینکه فیلتری روی خودم بگذارم تا بتوانم با دیگران ارتباط برقرار کنم. وقتی این کار را انجام می‌دادم احساس می‌کردم چیزی از من کنده می‌شود.

این هنرمند ادامه داد: این ذهنیت کلی و حس تنهایی در همه آثار این مجموعه دیده می‌شود. در تابلو‌ها معمولاً یک فیگور به تنهایی حضور دارد و اگر هم افراد دیگری دیده می‌شوند با فاصله از او هستند. در بعضی از فیگور‌ها به نظر می‌رسد که چیزی با بدن آن‌ها برخورد کرده و از آن‌ها رد شده است و همین باعث شده است که چیزی از فیگور کنده شده و دانه‌هایی از بدن او در اطراف پراکنده شود. این دانه‌ها نمادی از همان انرژی هستند که شخص برای ارتباط با دیگران مصرف می‌کند.

او درباره دلیل کار با پاستل گفت: این انتخاب آگاهانه نبود و اصولاً قصد نداشتم مجموعه‌ای را با این موضوع کار کنم. من می‌خواستم کار با پاستل را یاد بگیرم و تعدادی کار انجام دهم که در این تکنیک قوی شوم. اما حال و هوایی که آن زمان در من وجود داشت باعث شد کار‌ها به این شکل پیش بروند و این مجموعه خود به خود به وجود آمد. قابلیت‌های پاستل خیلی بالاست و من همان‌طور که کار می‌کردم قابلیت‌هایی را کشف می‌کردم که به من کمک می‌کرد آنچه مورد نظرم هست را بهتر نشان دهم.

کلانتری افزود: هیچ چیز در این آثار ذهنی نیست. همه فیگور‌ها از روی مدل زنده کار شده‌اند و فضا‌ها نیز اکثراً محیط‌هایی هستند که در آن‌ها بوده‌ام یا یک بار از آنجا گذشته‌ام. البته بعضی از فضا‌ها ذهنی هستند اما معمولاً ترکیب چند فضای واقعی را باهم در یک اثر آورده‌ام.

نمایشگاه آثار مرضیه کلانتری تا ۱۴ دی در گالری والی به نشانی میدان ونک، خیابان شهید خدامی، پلاک ۷۲ برپاست.