گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار ‌امیرمهدی زاهدی با عنوان «کودکی با افکار اگزیستانسیالیستی» در گالری ایوان برپاست. زاهدی در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه ۳۴ اثر شامل نقاشی، کلاژ و مجسمه در این مجموعه به نمایش درآمده است، گفت: این مجموعه از جایی شروع شد که به دلیل علاقه‌ام به لگو، شروع به ساخت پرتره‌های مختلف با لگو کردم و بعد هم لگوها را بر روی تابلو کلاژ کرده و سعی می‌کردم چهره‌ها را با استفاده از آن‌ها نقاشی کنم.

 زاهدی ادامه داد: همان‌طور که کودکان برای درک بهتر چیزها، شکل‌های مختلف را ساده‌سازی می‌کنند من نیز همین کار را انجام دادم و عناصر مختلف را ساده می‌کردم. پس‌ازآن به ساخت مجسمه پرداختم و سعی کردم با همان لگوها پرتره سازی کنم و چهره‌هایی با احساسات مختلف را ساختم. کارهای اولیه با مقوا ساخته می‌شد اما بعد این شکل‌ها را وارد نرم‌افزار کرده و آن‌ها را سه‌بعدی کردم. پس‌ازآن با استفاده از ورق آهن شروع به ساخت مجسمه‌ها کردم. مجسمه‌ها بدون جوش خوردن و با استفاده از پیچ و مهره سر هم شده‌اند و چهار مرحله زندگی کودک در آن‌ها دیده می‌شود و مسیری که از کودکی تا بلوغ طی کرده است را در آثار مختلف نشان داده‌ام. عواطف و احساسات کودکی، ساده‌سازی، بلوغ و تکامل را در ۱۲ مجسمه نشان دادم و پس‌ازآن در مجسمه سیزدهم لحظه آگاهی رخ می‌دهد و کودک به کل مسیر خود آگاه می‌شود. مجسمه‌های ۱۴ و ۱۵ نیز مرد درون و زن درون هستند که رنگ ندارند.

او درباره دلیل اینکه مجسمه‌ها بدون جوش دادن ساخته شده‌اند گفت: این کار مثل یک بازی کودکانه بود و می‌خواستم به عنوان یک معمار، مجسمه‌ساز و گرافیست با تجربیاتی که در این مدت به دست آورده بودم کار کنم و اجازه دهم کودک درونم خلاقانه خلق کند و من آگاهانه آن را بسازم. می‌خواستم روشی را استفاده کنم مانند بازی کودک و سر هم کردن چیزهای مختلف باشد. بنابراین باید از شیوه‌ای استفاده می‌کردم که یادآور این مسئله باشد اما درعین‌حال کمی بالغانه تر باشد.

زاهدی درباره رنگ‌هایی که در این مجسمه‌ها به کار رفته است گفت: در متون روانشناسی آمده است که کودکان رنگ‌های محدودی را درک می‌کنند که شامل زرد، سفید، آبی، قرمز و سبز می‌شود. آن‌ها طیف رنگی را نمی‌بینند و اگر قرار باشد چند رنگ را ترکیب کنیم و طیف رنگی بسازیم آن‌ها فقط می‌توانند یک رنگ تخت اصلی را در این میان تشخیص دهند. به همین دلیل من نیز از رنگ‌های تخت و صریح استفاده کردم.

زاهدی ادامه داد: در این مجموعه از دو مدیوم برای بیان حرفم استفاده کردم زیرا چیزهایی را در مجسمه می‌توانستم نشان دهم که در نقاشی امکان آن نبود. همه کارها فیگوراتیو هستند ولی فرم‌ها ساده شده است چون کودک ساده می‌بیند، اما گاهی برای بیان احساسات مجبور بودم از رنگ‌های بیشتری استفاده کنم و به همین دلیل به نقاشی روی آوردم. نقاشی‌هایم کلاژهایی با لگو و رنگ‌روغن یا اکریلیک هستند و به این توجه داشتم که کودکان به سادگی نقاشی می‌کنند و فرم‌ها را ساده می‌کنند اما گاه خط‌های کاملاً فیگوراتیو استفاده می‌کنند که انگار سال‌ها تجربه دارند. آن‌ها در کنار ساده‌سازی درک درستی از فرم دارند.

نمایشگاه آثار‌ امیرمهدی زاهدی تا ۱۷ دی در گالری ایوان برپاست. این گالری در الهیه، خیابان مهدیه، خیابان جبهه، کوچه لسانی، بن‌بست حمید، شماره ۱ قرار دارد.