گروه تجسمی هنرآنلاین: عکسی که خالد زیاد، عکاس خبرگزاری فرانسه سپتامبر گذشته از یکی از مدارس (اگر بشود آن را کلاس درس یا مدرسه دانست!) روستاهای شهر الحدیده گرفته، حدود ۵۰ دانش‌آموز خردسال را نشان می‌دهد که بخت یارشان بوده و در یکی از جنگزده‌ترین کشورهای دنیا توانسته‌اند سر کلاس بروند. هر چند مدرسه آنها نه سقف دارد، نه جایی که بتوان راحت نشست، نه میز، نه صندلی و برخی بچه‌ها حتی مداد و قلم و کاغذ هم در دسترس‌شان نیست.

هفت سال پس از آنکه تجاوز ارتش ائتلاف به مردم مظلوم یمن یکی از بدترین بحران‌های انسانی تاریخ را در غرب آسیا رقم زد، ساکنان این کشور عربی همچنان علیه متجاوزان مبارزه می‌کنند و چشم به آینده دوخته‌اند. هر چند گزارش‌های تازه صلیب سرخ جهانی از فراهم نبودن زمینه حضور بیش از سه میلیون کودک و نوجوان یمنی در مدارس خبر می‌دهد و اینکه ۸.۱ میلیون دانش‌آموز هم نیاز فوری به ابزارهای آموزشی و کمک‌آموزشی نیاز دارند.

خالد زیاد، عکاس آژانس فرانس-پرس درباره لحظه گرفتن این عکس دردناک می‌گوید: «فشار روی بچه‌ها برای نرفتن به مدرسه و کمک کردن به خانواده بسیار زیاد است. برخی بچه‌های یمنی ۱۰ سال دارند و هنوز بخت آن را نیافته‌اند که اصلا در مدرسه نام‌نویسی کنند. اگر خانواده‌ها هزینه تامین غذا و دارو و بیمارستان را نداشته باشند، چطور می‌توانند از پس هزینه‌های مدرسه رفتن بربیایند؟»

کمی بیش از ۱۶ میلیون نفر در یمن (حدود نیمی از جمعیت) در آستانه قحطی‌اند و ۲.۳ میلیون کودک زیر پنج سال با سوءتغذیه واقعی دست و پنجه نرم می‌کنند. در این شرایط که تامین نیازهای ابتدایی زندگی دغدغه اصلی مردم یمن است، حتی کرونا هم نمی‌تواند آنها را نگران کند، چه برسد به مدرسه رفتن زیر تهدید بمب‌های ارتش متجاوز سعودی.