گروه تجسمی هنرآنلاین: مرد ناشناس طراحی را یک گوشه خانه گذاشته بود و گاهی آن را به برخی مهمانان و دوستانش نشان می‌داد. یکی از کسانی که طراحی را دیده بود، چیزی مرموز در آن کشف کرد اما نمی‌دانست واقعیت ماجرا چیست. تا اینکه سرانجام در آخرین روزهای سال ۲۰۲۱ گروهی از کارشناسان در موزه بریتانیا در لندن به یک پاسخ شگفت‌انگیز رسیدند: این اثر هنری با نام اصلی «مریم مقدس و فرزندش با یک گل روی نیمکت پوشیده از چمن» کار آلبرشت دورر، هنرمند نامدار آلمانی قرن ۱۵ است.

مردی که هویت او هنوز فاش نشده، امروز مالک یکی از کشف‌های بزرگ هنری چند سال اخیر است و گمان می‌رود ارزش تابلویی که او پنج سال پیش فقط ۳۰ دلار خریده بود، حالا ده‌ها میلیون دلار باشد. این کشف پیامد چند ماجرای اتفاقی است که شاید بتوان سال‌ها بعد آن را در قالب یک فیلم یا سریال روایت کرد. مالک طراحی دورر با فردی به نام برینرد فیلیپسن دوست است که یک فروشگاه کتاب‌های نایاب در هالیستن ماساچوست دارد.

دو سال کلیفورد شورر، دلال آثار هنری در بازدید اتفاقی از فروشگاه آقای فیلیپسن دریافت که دوست او (همان مرد ناشناس) به احتمال زیاد مالک یکی از طراحی‌های هنرمند نامدار آلمانی است و وجود دو حرف A و D (ابتدای نام آلبرشت دورر) در گوشه‌ای از تابلو تا حدودی حرف فیلیپسن را تایید می‌کرد. هر چند شورر ابتدا زیر بار این کشف بزرگ نرفت اما ۱۱ روز بعد به خانه مالک طراحی دورر رفت و با دیدن آن گفت: «این تابلو یا یک شاهکار بزرگ است یا بزرگ‌ترین جعلی که من در  زندگی‌ دیده‌ام.»

شورر در همان دیدار در آشپزخانه مالک تابلو دورر ۱۰۰ هزار دلار پیش‌‌پرداخت به او داد تا طراحی را بفروشد. اگر تابلو اصل باشد، مالک و فروشنده از پول فروش آن سود می‌برند و اگر جعلی از آب درآمد، ۱۰۰ هزار دلار شورر از دست می‌رود. شورر سه روز بعد با اولین پرواز به لندن رفت تا طراحی را به جین مک‌آسلند، کارشناس طراحی و مشاور ارشد موزه‌ها، دلال‌ها و حراج‌خانه‌ها نشان بدهد. هر چند پاسخ ابتدایی خانم مک‌آسلند نومیدکننده بود اما سه هفته بعد یک ایمیل عجیب از او به شورر رسید.

کارشناس لندن‌نشین در بررسی‌هایش به این نتیجه رسیده بود که کاغذ طراحی از همان‌ کاغذهای ویژه است که دورر برای آثارش استفاده می‌کرد و چند کارشناس ویژه هنرمند بزرگ آلمانی هم بر این یافته خانم جین مهر تایید زدند. شورر در این دو سال به ۱۴ شهر در گوشه و کنار جهان سفر کرد و کوشید به اصالت طراحی پی ببرد. در این سفرها، همه کارشناسان جز یک نفر تایید کردند که طراحی مریم مقدس و فرزندش کار آلبرشت دورر و اصل است.

گمان می‌رود دورر این طراحی را سال ۱۵۰۳ کشیده باشد، زمانی که یک تابلو دیگر با همین شکل و شمایل حضرت مریم روی نیمکت پوشیده از چمن خلق کرده بود. به نظر می‌رسد او با این طراحی‌ها داشته برای کشیدن تابلو آبرنگ موسوم به «مریم مقدس با انبوه حیوان‌ها» در سال ۱۵۰۶ آماده می‌شده است. «مریم مقدس و فرزندش با یک گل روی نیمکت پوشیده از چمن» نخستین کشف بزرگ از مجموعه آثار آلبرشت دورر از ۱۹۳۲ تا امروز است.

دورر تا پیش از مرگ ۱۵۲۸ تابلو پشت تابلو خلق می‌کرد و برآورد می‌شود ۱۵۰۰ طراحی و نقاشی در کارنامه او باشد. کارشناسان می‌گویند از این رقم شاید تنها ۲۴ اثر دست مجموعه‌داران خصوصی مانده باشد و از این رو، کشف یک طراحی ۵۲۰ ساله را می‌توان رویدادی شگفت‌انگیز در دنیای هنر دانست. طراحی دورر این روزها در یک گالری خصوصی در لندن به تماشاست و ماه آینده میلادی در یک گالری در نیویورک روی دیوار می‌رود.

شورر که برای گرفتن تایید اصالت دو سال وقت گذاشته و صدها هزار دلار هزینه کرده، از ارزشگذاری «مریم مقدس و فرزندش با یک گل روی نیمکت پوشیده از چمن» پرهیز می‌کند اما معتقد است شاید ارزشمندترین تابلو از استادان نقاش دوران رنسانس پس از طراحی گچی رافائل باشد که سال ۲۰۱۲ به بهای ۴۸ میلیون دلار فروخته شد.