گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه گروهی «قرب و بُعد» در پروژه‌های آران برپاست. ‌امیرعلی قاسمی کیوریتور این رویداد در گفت‌وگو با هنرآنلاین گفت: پروژه‌های هرمپ در ایران شامل یک برنامه اقامتی، پژوهشی، هنری مابین ایران و اروپا است که به عنوان بستری برای تعامل میان پروژه‌های هنری منتخب و هنرمندان و ساکنان جغرافیای میراث موردنظر تعریف شده است. هدف از این فرآیند تعاملی، به کار انداختن و فعال‌سازی مجدد مباحث میراث فرهنگی ایران در گفتگو با سایر کشورهاست.

قاسمی ادامه داد: شاخصه فرهنگی این پروژه شامل دو بخش است. در بخش نخست که در سال ۱۳۹۸ آغاز شد و تا امروز ادامه داشته، به میراث ملموس، آرشیو زنده و میراث صنعتی پرداخته شده است. بخش دوم که از سال ۱۴۰۰ آغاز شده و در جریان است بر میراث فرهنگی ناملموس، به ویژه موسیقی و شعر متمرکز است. این رویداد یک پروژه هنری است، نه یک پروژه معماری یا بازسازی و بازآفرینی.

او با اشاره به اینکه در این پروژه کارخانه سیمان ری انتخاب شده است، گفت: در تابستان سال ۱۳۹۸ پروژه‌های هنری هرمپ برای هنرمندان ساکن در اتحادیه اروپا و ایران فراخوانی آزاد با مضمون میراث صنعتی و آرشیو زنده منتشر کرد و هیئت انتخاب از میان ۶۳ طرح دریافتی، هفت پروژه شایان توجه با چشم‌انداز همکاری با هنرمندان ساکن ایران را برگزید. اما همه‌گیری کرونا سرنوشت این برنامه اقامتی، پژوهشی و هنری را تغییر داد و هنرمندان نتوانستند برای تولید آثار خود به ایران بیایند و این پروژه به یک برنامه آنلاین تبدیل شد. در نهایت این پروژه با ارتباط آنلاین میان هنرمندان، نویسندگان و کارشناسان ایرانی و اروپایی، با برنامه‌ریزی و پشتیبانی جامعه نیومدیا در تهران، حول محور میراث صنعتی و آرشیو زنده صورت پذیرفت.

قاسمی درباره دلیل انتخاب کارخانه سیمان ری گفت: این کارخانه که مطالعه برای ساخت آن از سال ۱۳۰۷ شروع شد و ساخت بنای آن سال ۱۳۱۱ توسط یک شرکت آلمانی آغاز شد اهمیت زیادی در پروسه مدرن کردن ایران داشت. کارخانه‌ها و معادن در توسعه شهری و دست بردن در منابع طبیعی نقش مهمی داشتند و تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم بر مردم و جوامع محلی دارند. هر گروه از هنرمندان در آثار خود یک برخورد متفاوت با این موضوع داشته‌اند.

قاسمی ادامه داد: نسخه آنلاین این پروژه در وب‌سایت پروژه‌های هنری هرمپ در دسترسی عموم قرار گرفت و در اردیبهشت سال ۱۴۰۰ هم‌زمان با رونمایی این پلتفرم دیجیتال، سمیناری مجازی برای تبادل تجربیات طرفین و ارائه‌ای مختصر برای معرفی پروژه‌ها، در سرسرای موزه بوزار بروکسل بر پا شد.

او با بیان اینکه اولین نسخه نمایشگاهی این برنامه با همکاری پروژه‌های آران در حال برگزاری است گفت: در این نمایشگاه چندرسانه‌ای، به همراه نمایش پروژه‌های منتخب از ۱۲ هنرمند، مجموعه‌ای از عکس‌ها، مستندات و خط سیر کارخانه سیمان ری نیز ارائه شده است. این بخش از نمایشگاه با پژوهش در آرشیو‌ها و بازدید‌های می‌دانی گروه مستند‌نگاری از این مجموعه صنعتی به دست آمده است که از سال ۶۳ بسته شده و در‌های آن به ندرت گشوده شده است. این عکس‌ها و منابع تصویری توسط فرشته اسدزاده، آزاده به کیش، هادی زند، ‌امیرعلی قاسمی، سیاوش نقشبندی، مریم نیازاده و‌امین یوسفی تهیه شده است.

قاسمی درباره آثار ارائه شده در این پروژه گفت: نمایشگاه «قرب و بعد» با نمایش هفت پروژه از دوازده هنرمند برگزار شده است. چیدمان دیداری/ شنیداری «نقطه‌نقطه» از آبل کورینسکی و اورهان کاوراک اوغلو، پروژه آرشیوی/ مشارکتی «u -فرم» از آلیچه پدرولتی و آندره‌آ‌فامیلاری، بازی متن‌محور «ارمغان‌غبار» از اَرون روسمن-کیس، پروژه «خودرویندگان، باغ ورای دیوار» از آریا عربشاهی و لاو دی مارکو، پروژه «میراث غیرملموس» از احسان همت، پرفورمنس و چیدمان «تهران درختان» از گودا پالکایتی و سینا سیفی، چیدمان عکس/صدای «داستان جابه‌جایی‌ها» از صبا قربانعلی‌نژاد و تیموته گووین. در این هفت پروژه، محیط‌زیست، آینده، تاریخ، ادبیات، شعر، فرهنگ شفاهی، مناظر صوتی تصویری و رابطه فضا و‌اشیا، با یکدیگر اتصال‌های تازه می‌یابند و کنش‌ها، روایت‌ها، مستندات و راه‌حل‌هایی بدیل طرح می‌شود.

نمایشگاه «قرب و بُعد» تا ۱۰ دی در پروژه‌های آران به نشانی خیابان نوفل لوشاتو، کوچه لولاگر، پلاک ۵ برپاست.