گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار حامد تخت‌چین با عنوان «مکعبات» در گالری آ برگزار شد. تخت‌چین در گفت و گو با هنرآنلاین با بیان اینکه این کار‌ها از میان۴۰ اثر انتخاب شده گفت:‌ایده این مجموعه از حدود ده سال پیش و دوران دانشجویی شروع شد. آن زمان به مطالعه سطوح می‌پرداختم و مکعب اولین چیزی بود که برای این مطالعه استفاده می‌کردیم. رفته رفته مکعب برایم شخصیت پیدا کرد و در جا‌های مختلف مانند آتلیه، خیابان، خانه و... انواع مکعب‌ها را می‌دیدم و از نظر من هر کدام شخصیت خاص خود را داشت.

تخت چین ادامه داد: برایم جالب بود که این مکعب‌ها بدون اینکه محتوا یا معنی خاصی داشته باشند خودشان را معرفی می‌کردند. انگار هر کدام سن و سال مشخصی داشتند و زمانی که آن‌ها را در کنار هم قرار می‌دادم یک خانواده را تشکیل می‌دادند. رفته‌رفته این مطالعه برایم تبدیل به یک باور و معنا شد که همچنان درگیر آن هستم.

او با بیان اینکه هر مکعب می‌تواند شخصیت خود را داشته باشد گفت: یک جعبه دستمال کاغذی خالی که باید به سطل زباله برود در نگاه من ارزش پیدا می‌کند و تبدیل به موضوع به کارم می‌شود. این مکعب‌ها از نظر من شخصیت‌ها و صفت‌های متفاوتی دارند و تنها نقطه مشترک آن‌ها چهار وجهی بودنشان است. معمولاً آن‌ها را در فضا‌های معمولی آتلیه و با یک نورپردازی ساده نشان داده‌ام. گاهی اوقات نگاهم به مکعبی که کنار گذاشته‌ام جلب می‌شود و ناگهان احساس می‌کنم که در چه جای خوبی قرار گرفته است و آن را در همان نقطه به تصویر می‌کشم.

تخت چین درباره تکنیک کار خود گفت: حدود ۱۲ سال است که با رنگ روغن کار می‌کنم و با آن ارتباط خوبی دارم، چون می‌توانم حجم آن را کم و زیاد کنم و دیر خشک شدن رنگ باعث می‌شود بار‌ها بازبینی و اصلاح انجام دهم. من بر اساس آنچه از دوران باروک باخته‌ام این تابلو‌ها را به شکل لایه لایه کار کردم و چندین بار رنگ‌ها را برداشته و دوباره اضافه کرده‌ام تا یک تابلو به سرانجام برسد. یک وضعیت مشاهده‌گرایانه در این شیوه وجود دارد که احساس در آن خیلی دخیل است.

او با بیان اینکه در مدت برگزاری نمایشگاه به نقاشی کردن در گالری پرداخته است گفت: پس از چینش کار‌ها در گالری با توجه به فضا و نورپردازی، احساس می‌کردم با کار‌های متفاوتی مواجه شده‌ام. تصمیم گرفتم بر اساس یکی از تابلو‌های روی دیوار دوباره نقاشی کنم زیرا تابلو در یک وضعیت دیگر قرار گرفته و دیوار، فضای اطراف و نور بر آن تأثیر گذاشته بود و برایم یک وضعیت کاملاً جدید به وجود آورد. این‌ایده که از روی یک اثرم دوباره کار کنم را قبلاً نیز آزموده بودم و زمانی که از روی یک تابلو نقاشی می‌کنم که ذهنم از آن اشباع شده است، در آن عمیق‌تر می‌شوم و آن را در موقعیت خاصی می‌بینم.