گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار پریسا رحمانی با عنوان «پشت دیوار‌های مشبک» در گالری آتبین برپاست. رحمانی در گفت و گو با هنرآنلاین درباره این نمایشگاه گفت: این آثار با استفاده از اکریلیک و خودکار روی مقوای ماکت شکل گرفته‌اند و ۲۷ اثر را از میان کار‌های زیادی که در طول دو سال گذشته انجام داده بودم به نمایش گذاشتم.

رحمانی افزود: نماد‌های صنعتی، گنبد‌ها، ساختمان‌ها و... در این تابلو‌ها دیده می‌شود. آن‌ها نمادی از فضای جامعه‌ای هستند که در آن زندگی می‌کنیم و شرایط دشوار و مشکلات متعدد در آن وجود دارد. اما برای تلطیف این فضا عناصری مانند جریان آب و درختان را وارد محیط کردم. آزار دیدن از این فضای پرتنش و در عین حال علاقه‌مندی به این سرزمین، فضایی متضاد را به وجود می‌آورد و در این آثار هدف من نشان دادن این تضاد‌ها بود.

او درباره المان‌هایی که در آثارش به کار برده است گفت: ایران کشوری نفت‌خیز است و پالایشگاه‌های زیادی دارد. من هم تصاویر این پالایشگاه‌ها را دیدم و سپس دریافت ذهنی خود از آن‌ها را نقاشی کردم. همه ساختمان‌ها و فضا‌هایی که در آثارم هست را از محیط اطرافم الهام گرفتم و آمیخته‌ای از تمام آنچه آدم‌ها در ایران و خاورمیانه می‌بینند را استفاده کردم.

رحمانی دربار شکل‌گیری فضای رنگی آثارش گفت: بعضی از رنگ‌ها مانند آبی فیروزه‌ای را به عنوان رنگ ایرانی استفاده کردم و سعی کردم رنگ‌هایی را به کار ببرم که به من‌امید بدهند زیرا نمی‌خواهم خودم و مخاطب کار‌هایم را با دیدن این آثار ناامید کنم. این مسأله در المان‌هایی مانند پله‌ای که در نهایت به نور می‌رسد یا آبشار‌ها دیده می‌شود. می‌خواستم فضا همراه با‌امیدواری باشد و مخاطب حس خوبی از آن‌ها بگیرد.

این هنرمند افزود: در آثار این مجموعه رد پای انسان را نشان داده‌ام و به دنبال حضور انسان‌هایی بودم که الان نیستند. در کار‌هایم انسان گرا نیستم ولی مفاهیم انسانی را مطرح می‌کنم.

رحمانی ادامه داد: فضای شلوغ کار‌ها از یک طرف به دلیل ذهن شلوغ خودم است و از طرف دیگر دوست داشتم تمام سطح کارم از عناصری با تمام جزئیات پر شود. کار‌هایم وقتی از نزدیک دیده می‌شوند سرشار از جزییات هستند ولی از دور یک تصویر کلی دیده می‌شود. برای رساندن مفهومی که مورد نظرم بود وجود این جزئیات به من کمک می‌کرد.

او درباره زاویه دید‌های مختلفی که در این کار‌ها وجود دارد گفت: نمی‌خواستم به یک پرسپکتیو خاص بپردازم. همچنین ایجاد زوایای دید مختلف می‌تواند نمادی از این باشد که به یک موضوع نیز می‌توان از زوایای مختلف نگاه کرد. روشنی، تاریکی، ‌امید، ناامیدی و... در هر فضایی وجود دارد و من هم نمی‌خواستم به یک زاویه نگاه خاص پایبند باشم. همچنین سعی کردم تخیل خود را به کار بگیرم و این ساختمان‌ها و فضا‌ها را از زوایای مختلف تجسم کنم.

نمایشگاه آثار پریسا رحمانی با عنوان «پشت دیوار‌های مشبک» تا ۲۳ آذر در گالری آتبین به نشانی خیابان ولی‌عصر قبل از چهارراه پارک وی، کوچه خاکزاد، پلاک ۴۲ برپاست.