گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار مهدی قنبری با عنوان «دراک» در گالری اِو برپاست. قنبری در گفت و گو با هنرآنلاین با بیان اینکه در این مجموعه سه تابلو با تکنیک رنگ روغن و ۱۱ تابلو با تکنیک ترکیب موادی مانند اکریلیک، مرکب، راپید، مداد رنگی، پاستل و... به نمایش درآمده است گفت: من به استفاده از مترالگ خاصی مقید نبودم اما در استفاده از مواد مختلف این مسأله را در نظر دارم که کدام رنگ را بر روی کدام ماده بگذارم تا ترک نخورد و آسیبی به کار نزند.

قنبری ادامه داد: این مجموعه در ادامه مجموعه قبلی من با عنوان «گرگ و میش» است که در گالری «هان» شیراز نمایش داده بودم و در آن کار‌ها نیز به نماد‌های شهری پرداخته بودم. البته در آن کار‌ها بیشتر به خانه‌های قدیمی و خانه‌های روستایی توجه داشتم اما کم کم به این سمت رفتم که به محیط اطراف خودم بپردازم و سوژه را در همین محیط شهری پیدا کنم.

قنبری افزود: من گاهی در طبیعت نقاشی می‌کنم اما این مجموعه صرفاً در طبیعت شکل نگرفته است. بعضی از آن‌ها ترکیب حضور در طبیعت و استفاده از عکس هستند و بعضی هم از ترکیب چند عکس شکل گرفته‌اند. نمایش شهر از فاصله دور و یا از ارتفاع بالا چیزی است که از نقاشی ایرانی گرفته‌ام. در مینیاتور هنرمند مانند یک دوربین پرنده از زمین فاصله گرفته و هرچه می‌بیند را ثبت می‌کند. من هم از این نگاه نقاش ایرانی استفاده کردم و با نگاهی بالاتر از سطح زمین به سوژه نگاه کردم.

او درباره عدم حضور انسان در این تصاویر گفت: شاید به نظر برسد که انسان در آن‌ها جایگاهی ندارد اما فکر می‌کنم هر سازه و نماد شهری به معنای حضور انسان است. همان طور که انسان و بروز تفکرات او در نما‌هایی که در فضای شهری درست می‌کند تأثیر دارد و این دو جدا از هم نیستند. من قبلاً نقاشی فیگوراتیو انجام داده‌ام اما در این مجموعه مستقیماً به فیگور نپرداختم و در ذهنم یک موضوع کلی‌تر که تعداد افراد بیشتری را در بر می‌گیرد اولویت بالاتری داشت.

قنبری با اشاره به حالت غبارگرفته آثارش گفت: بخشی از این مسأله آگاهانه بوده و بخشی از آن ناخودآگاه پیش آمد. اصولاً اتمسفر و فضایی که حول محور مناظر ایجاد می‌شود برایم جالب است. حالت مه گرفته فضا بروز حالات و روحیه‌ای است که ما با آن درگیر هستیم و با وجود اینکه از ابتدا نمی‌خواستم از رنگ‌های خاموش استفاده کنم اما این اتفاق رخ داد و منِ نقاش تحت تأثیر آنچه در اطرافم رخ می‌دهد چنین رنگ‌هایی را به کار بردم.

او درباره نمایش آثار خود در تهران گفت: در مدت شیوع کرونا بعضی از گالری‌های تهران تا حدودی فعال بودند اما در شیراز تمام گالری‌ها تعطیل شدند. در این مدت به یک نمایشگاه گروهی در گالری اِو دعوت شدم و این مسأله باعث ایجاد ارتباط با گالری شد و تصمیم گرفتیم یک نمایشگاه انفرادی در این گالری برگزار کنم. پروسه برگزاری نمایشگاه بسیار وسیع است و همه گالری‌ها نقاط قوت و ضعف دارند. به نظر من هم نمایشگاهی که در شیراز داشتم و نمایشگاهی که در تهران دارم خوب بوده‌اند.

نمایشگاه آثار مهدی قنبری تا ۲۶ آذر در گالری اِو به نشانی خیابان کریم خان، خیابان خردمند شمالی، کوچه اعرابی ۳، پلاک ۵ برپاست.