گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار سمیرا البرزکوه با عنوان «ویروس دست ساز» در گالری شیرین برگزار شد. البرزکوه در گفت و گو با هنرآنلاین با بیان اینکه ۱۰ اثر با تکنیک رنگ روغن روی بوم و یک چیدمان در این مجموعه به نمایش درآمده است، گفت: ‌ایده این مجموعه بر اساس مصرف بی‌رویه پلاستیک و آسیب‌هایی که به محیط زیست می‌رساند شکل گرفت. ما در مصرف پلاستیک بسیار بی‌توجه هستیم و هر زمان که گردشگران به طبیعت ‌می‌روند مقدار زیادی بطری و کیسه در فضای سبز و ساحل دریا ر‌ها می‌کنند. انگار ما به حضور پلاستیک در محیط خود عادت کرده‌ایم، ولی من می‌خواستم به بیننده نشان دهم که این‌ها هیچ وقت عادی نمی‌شود و در آینده باعث مشکلات بسیاری برای خودمان خواهد شد. زمانی که مشغول کار بر روی این پروژه بودم کرونا شایع شد و به این فکر کردم که همه ما در حال تولید ویروس‌هایی هستیم که وارد بدن خودمان و آیندگان می‌شود.

البرزکوه ادامه داد: یکی از منابعی که در هنر معاصر هنرمند می‌تواند از آن استفاده کند اینترنت است و من نیز با توجه به اینکه با شیوع کرونا امکان سفر نبود از تصاویر اینترنتی استفاده کرده و در آن‌ها دست بردم. در کار‌های من بطری‌ها و کیسه‌های پلاستیکی دیده می‌شوند که مانند یک موجود زنده در آب شناور هستند و اینطور تجسم کردم که قطعات پلاستیکی ر‌ها شده در آب خودشان به یکی از موجودات اقیانوس تبدیل شده‌اند. آن‌ها عمری طولانی دارند و قدیمی‌ترین پلاستیک‌های تولید شده هنوز در طبیعت باقی است.

او ادامه داد: در بعضی از کار‌ها نیز برای اینکه نشان دهم اگر پلاستیک تمام دریا را بگیرد چه خواهد شد مجموعه‌ای با نام موج را کار کردم و در این آثار به نظر می‌رسد دریا را از نمای بالا می‌بینیم و کل دریا را پلاستیک گرفته است.

البرزکوه با اشاره به اینکه همه نقاشی‌هایش ساخت و ساز شده هستند، گفت: در همه کار‌هایم به زیبایی‌شناسی اثر اهمیت می‌دهم و همیشه سعی می‌کنم مفهوم و زیبایی‌شناسی را در کنار هم پیش ببرم. توقعی که از خودم دارم این است که تا جایی که در توانم هست کار را به طبیعت آن نزدیک کنم.

او درباره چیدمانی که در این مجموعه قرار دارد گفت: در مدت یک سال بطری‌هایی را که توسط خانواده خودم و جمع کوچکی از دوستانم مصرف شده بود نگه داشتم و این چیدمان بازنمایی مصرف پلاستیک و تولید زباله در یک گروه کوچک است. من کف گالری را با ماسه، مرجان و صدف پوشاندم و بطری‌ها را روی آن گذاشتم و با ویدئو پروژکشن تصویر اقیانوس را روی آن انداختم تا مخاطب ببینند همین گالری اگر به عنوان اقیانوس در نظر گرفته بشود چه حجم زیادی از پلاستیک در آن جمع شده است.

البرزکوه ادامه داد: در روز افتتاحیه برای اینکه در زمینه مصرف کمتر پلاستیک فرهنگ‌سازی شود، ساک‌های پارچه‌ای به مخاطبان هدیه دادیم. روزگاری مردم ایران از زنبیل برای خرید استفاده می‌کردند و اگر فرهنگ قدیم ایرانی را ادامه می‌دادیم و آن زنبیل‌ها و پاکت‌های کاغذی را به روز کرده بودیم، امروز مصرف‌گرایی غربی برایمان عادی نمی‌شد و اینقدر پلاستیک مصرف نمی‌کردیم. من می‌خواستم بگویم دیدن و درک کردن به تنهایی کافی نیست بلکه باید عمل هم داشته باشیم و کم مصرف کردن پلاستیک را از خودمان شروع کنیم.