گروه تجسمی هنرآنلاین: پروژه هنر کویر ۱۴۰۰ با موضوع «حروف طبیعی» روز‌های ۱۱ و ۱۲ آذر در کویر خارا برگزار شد. این پروژه با مشارکت هنرمندسرای آلمُن و جمعی از اساتید و هنرجویان خوشنویسی و نقاشی‌خط، پس از برگزاری یک جلسه توجیهی برای شرکت کنندگان و یک جلسه سخنرانی و گفت و گو توسط محمد قادریان درباره هنر محیطی، مولفه‌ها و ترکیب هنرهای دیگر با هنر محیطی، اجرا شد.

فرشته عالم شاه هنرمند محیطی، ویدئوآرتیست و مدیر هنرمندسرای آلمن در گفت و گو با هنرآنلاین درباره این رویداد گفت: پیش از شیوع کرونا مجموعه‌ای از پروژه‌ها را در هنرمندسرای آلمُن با عنوان هنر کویر برگزار می‌کردیم و هنرمندان در هر رشته و با هر ابزاری می‌توانستند در کویر به کار هنری بپردازند. در سال ۹۷ این رویداد با حضور گروهی از هنرمندان گرافیک، خوشنویسی و نقاشی‌خط برگزار شد و تصمیم بر این بود که ترکیبی از هنر محیطی و خوشنویسی را تجربه کنیم. آن رویداد نتایج بسیار خوبی داشت و هنرمندان هم از آن استقبال کردند و پس از آن نمایشگاه کوچکی از کار‌ها برگزار شد. همین مسأله ما را ترغیب کرد دوباره این برنامه را به شکلی منسجم‌تر تکرار کنیم و بنابراین رویداد «حروف طبیعی» را در پروژه هنر کویر برگزار کردیم.

هنر کویر

اثری از فرشته عالمشاه

عالم شاه ادامه داد: حروف طبیعی یعنی حروفی که در طبیعت جان می‌گیرند یا بخشی از طبیعت هستند. مؤلفه‌های مشترک همه کار‌ها استفاده از حروف، متن یا کلمات بود و هنرمندان با رویکرد‌های مختلف و با مدیا‌های گوناگون مثل چیدمان، ویدئو، خوشنویسی و... کار کردند. از آثار همه هنرمندان تصویربرداری شده و پس از بازبینی آن‌ها برای برگزاری یک نمایشگاه برنامه‌ریزی می‌کنیم.

این هنرمند افزود: آثاری که در این رویداد به وجود آمد همگی نامانا هستند و شرط اصلی ما این است که با طبیعت همسو باشیم و هیچ آسیبی به طبیعت وارد نکنیم. پیشنهاد من این بود که هنرمندان کمترین ابزار را با خودشان بیاورند و از ابزاری که در طبیعت موجود است استفاده کنند و هر آنچه را که طبیعت به آن‌ها می‌دهد استفاده کنند. آفتاب، سایه، باد، باران، سنگ‌ریزه و حتی حرکت حشرات می‌تواند بخشی از کار ما باشد.

هنر کویر

اثری از مهرنوش مردی ها

عالم شاه ادامه داد: ۱۸ هنرمند از اصفهان و تهران در این پروژه شرکت داشتند و ما خیلی علاقه داریم که این جریان را گسترده‌تر کنیم تا هنرمندان شاخه‌های دیگر هنری نیز به آن ورود کنند. چیزی که در این جریان‌ها دنبال آن هستیم این است که آثاری تولید شود که واقعاً از نظر تکنیک و مفهوم معاصر باشند. دوست دارم فضای هنرمندسرا به هنرمندان این امکان را بدهد که اینجا بیایند و داشته‌های خودشان را در یک بستر متفاوت اجرا کنند. این هم بخشی از معاصر بودن است که مرز بین هنر‌ها درهم آمیخته می‌شود و به نظر من خیلی جذاب است که هنرمندان فضای متفاوتی را تجربه کنند زیرا باعث می‌شود مسیر هنرمندان تغییر کند و توانایی‌های بیشتری در خودشان کشف کنند.

 پروژه هنرکویر ۱۴۰۰ با  همکاری محسن سلیمانی، محمدرضا شفیعی، محمدعلی فرخ نژاد و محمد قادریان و با حضور هنرمندان لیدا فراست، لاله فراست، هاجر کمیلی، نسیم مهدوی، مینا بحق، مهرنوش مردی ها، سودابه میرعنایت،حنانه گلی، مریم کرمی،الهه جعفری، اکرم ایزدی، احمد هاشمیان، سحر بازبرین، مریم طباطبایی و الینا کیانی برگزار شد.