گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار مینا سبزی با عنوان «آب، باد، خاک و آتش» در گالری سهراب برگزار شد. سبزی در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه ۱۳ اثر با تکنیک اکریلیک روی بوم در این مجموعه به نمایش در آمده است گفت: سالهاست که موضوع آثار من طبیعت است، اما در این مجموعه سعی کردم انتزاع را نسبت به کار‌های قبلی خود بیشتر کنم و بیشتر به تکنیک بپردازم. قصد داشتم کمی از طبیعت فاصله بگیرم با این حال چون علاقه شدیدی به طبیعت دارم هر کاری که انجام می‌دهم باز هم به طبیعت رجوع می‌کنم.

او درباره روند کار خود از طبیعت گرایی به طبیعت انتزاعی گفت: من هم مانند بسیاری از نقاشان از نوجوانی شاگردی کردم و نقاشی رئال انجام می‌دادم. این روند را تا سال‌ها ادامه دادم تا اینکه به مرور کار‌هایم به سمت انتزاع رفت. رو آوردن من به انتزاع تصمیم آگاهانه‌ای نبود بلکه در طول سال‌ها کار به این سمت سوق پیدا کردم. طبیعتی که در کار‌هایم شکل می‌گیرد از دست و قلم من خارج است و همه چیز ناخودآگاه است.

سبزی ادامه داد: من همیشه با کار‌هایم ارتباط عمیقی دارم و احساس می‌کنم به تک تک آن فضا‌هایی که به تصویر کشیده‌ام سفر کردم. در این مجموعه سعی کردم خط، نقطه و سطح را همنشین کنم و آن‌ها را در کنار هم به انتزاع برسانم تا بیننده خودش سوژه را انتخاب کند و عناصر را در تابلو پیدا کند. هر بیننده با دیدگاه خود انتخاب می‌کند که یک قسمت از کار من را آب یا خاک و... ببیند. به این ترتیب کار‌هایم در چشم بیننده نمایی کاملاً متغیر دارد.

این هنرمند افزود: در این کار‌ها از اکریلیک استفاده می‌کنم چون حلال آن آب است و به دلیل اینکه زود خشک می‌شود، اتفاق در آن سهم بیشتری دارد. پیش از آن سال‌ها با رنگ روغن کار کردم اما چون این ماده دیر خشک می‌شود کاملاً توسط هنرمند قابل کنترل است. اکریلیک متریالی است که نقاش می‌تواند با آن جستجوگرانه‌تر نقاشی کند و به همین دلیل در سال‌های اخیر اکریلیک را به عنوان متریال کارم انتخاب کردم.

سبزی ادامه داد: همه کار‌هایم ذهنی هستند اما ممکن است الهام‌هایی از طبیعت نیز در آن‌ها باشد. چیز‌هایی که دیده‌ام توسط چشم و ذهنم ثبت شده و شاید ناخودآگاه از آن‌ها استفاده کرده باشم، اما در زمان کار به فضای خاصی فکر نمی‌کنم.

او درباره رنگ‌هایی که در آثارش به کار برده است گفت: رنگ‌ها کاملاً آزادانه انتخاب شدند. با توجه به نام نمایشگاه که برگرفته از عناصر طبیعی است، در انتخاب پالت رنگی مجموعه نیز احساس آن عناصر در انتخاب رنگ‌ها تأثیر داشته است.