گروه تجسمی هنرآنلاین: این نخستین بار در تاریخ موسسه برلین است که گنجینه غنی تاریخ و هنر و فرهنگ ایران از پنج هزار سال پیش تا امروز در قلب اروپا به تماشا درمی‌آید و مرور می‌شود. ۳۶۰ قطعه اثر تاریخی از گنجینه ساریخانی در لندن برای نمایش به برلین منتقل شده و آثاری از موزه دولتی برلین هم کنار آنها در معرض دید دوستداران فرهنگ و هنر ایران قرار می‌گیرد.

نمایشگاه «پنج هزار سال فرهنگ و هنر ایران» از شنبه چهارم دسامبر در برلین آغاز به کار می‌کند و تا بیستمین روز سومین ماه سال ۲۰۲۲ در آستانه آغاز سال نو شمسی ادامه می‌یابد. بازدیدکنندگان از این نمایشگاه می‌توانند آثاری تاریخی و باستانی از دوران حکمرانی هخامنشیان و ساسانیان ببینند و سپس شاهد دوران اوج فرهنگ اسلامی در ایران باشند. ایران شاهراه فرهنگی سه قاره آسیا و آفریقا و اروپا بود و قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم هم آن را به کانون فرهنگ و هنر و تجارت تبدیل کرده بود.

DEEA6723-AB97-4F59-90F7-B750C670EBF4

اشتفان وبر، مدیر موزه هنرهای اسلامی آلمان درباره جایگاه و ارزش نمایشگاه «پنج هزار سال فرهنگ و هنر ایران» چنین گفته است: «این رویداد فرهنگی می‌خواهد نگاهی مستقل به یک فرهنگ ملی بسیار مهم و بسیار باستانی داشته باشد که برای ما هم اهمیت دارد. تاریخ و فرهنگ ایران یکی از ارزشمندترین‌ها در تمام جهان است.»

اوته فرانک و اشتفان وبر از موزه هنرهای اسلامی آلمان و اینا سندمن از گنجینه ساریخانی مدیران و برنامه‌ریزان «پنج هزار سال فرهنگ و هنر ایران» هستند و راهنمایان به چهار زبان انگلیسی و آلمانی و عربی و فارسی به بازدیدکنندگان اطلاعات لازم را ارائه می‌دهند. ضمن اینکه امکان بازدید آنلاین از نمایشگاه هم فراهم است.

همزمان با آغاز به کار نمایشگاه «پنج هزار سال فرهنگ و هنر ایران»، کتاب آثار آن در ۳۹۶ صفحه با نمایش ۶۱۰ اثر رنگی منتشر می‌شود و در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. بهای این کتاب ۴۹.۹۰ یورو تعیین شده است.