به گزارش هنرآنلاین، سفارت ایتالیا در تهران روز چهارشنبه در باغ اقامتگاه سفیر جوزپه پرونه میزبان پیش‌نمایش نمایشگاه «محسن وزیری‌مقدم. پروژه‌های تحقق‌نیافته. مجسمه‌های پویا از کوچک تا بزرگ ۱۳۹۷-۱۳۴۷» بود که با حمایت سفارت و توسط «بنیاد پژمان» و «بنیاد محسن وزیری مقدم» برگزار خواهد شد.

این نمایشگاه که روز جمعه ۵ آذر در «کارخانه آرگو» واقع در قلب تهران، به روی عموم باز خواهد شد، به مجسمه‌های متحرک وزیری مقدم اختصاص دارد. هنرمندی که در ایران به دنیا آمد و در سنین جوانی به ایتالیا نقل مکان نمود و در آنجا تحصیلات خود را تکمیل کرد و بخش عمده‌ای از دوران هنری خود را گذراند.

سفیر پرونه در سخنرانی افتتاحیه خود اعلام نمود هدف از این برنامه تجلیل از محسن وزیری مقدم، هنرمندی بزرگ است که از جریان‌های هنری آبستره و طبیعت ایتالیا الهام گرفت که نمایانگر عمق روابط فرهنگی موجود بین ایتالیا و ایران و تأثیرات هنری دوطرفه است.

این نمایشگاه که به همت هامون وزیری، فرزند استاد، برپا خواهد شد، بیش از صد اثر حفظ شده توسط «بنیاد محسن وزیری مقدم» واقع در رم را دربرمی‌گیرد که شامل مجسمه، طرح برجسته و طراحی‌های ریتمیک است.

سه سال پس از درگذشت استاد ایرانی-ایتالیایی، به طور خاص از یکی از مهمترین دوره‌های هنری او با نمایش مطالعات، ماکت‌ها و مجسمه‌های سال‌های ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۸ که تاکنون هیچگاه در تمامیت آن به نمایش در نیامده است، تجلیل خواهد شد. بدین ترتیب عموم بازدیدکنندگان فرصت این را خواهند داشت که با این آثار هنری تعامل داشته و آن‌ها را به دلخواه خود تغییر شکل دهند.

در کانون این برنامه پیش نمایش در باغ ایرانی اقامتگاه، مجسمه چوبی نمادینی قرار داشت که توسط استاد وزیری مقدم در سال ۱۹۷۰ ساخته شده و فرم‌های انسان نگارانه را با بازو‌هایی که بین ۳ تا ۴ متر باز می‌شوند، بازآفرینی می‌کند.

در جریان این رویداد همچنین فیلم مستند «محسن وزیری مقدم. دست‌ها در زمین» به نمایش درآمد. این مستند توسط سفارت ایتالیا در تهران و با همکاری هنرمندان ایرانی در قالب سری ویدیو‌های اختصاصی با عنوان «از تهران تا رم. سفری همگام با هنر» تهیه شده و از طریق کانال‌های شبکه اجتماعی سفارت (YouTube، Instagram و Twitter) قابل مشاهده است.