گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار آیلار محمدی با عنوان «شهربازی» در گالری آ برپاست. محمدی در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه این آثار گزیده‌ای از کارهایی است که در سال‌های ۹۴ تا ۹۷ انجام داده و به همین دلیل تکنیک آن‌ها ثابت نیست، گفت: دغدغه همیشگی من در کارهایم این بود که آدم‌های امروز به چه چیزی تبدیل شده‌اند. خواستم چیزهایی را تصویر کنم که آدم‌ها همیشه از یکدیگر پنهان می‌کنند. آن‌ها نقابی روی صورت خود می‌کشند و دروغ‌هایی به دیگران می‌گویند که در آخر خودشان هم درگیر آن‌ها می‌شوند و دیگر واقعیت را نمی‌بینند. به نظر من آدم‌ها خیلی خوب می‌توانند نقش بازی کنند و پشت نقابی که ساخته‌اند پنهان شود و حتی حسرت‌هایی که دارند را نقابی برای خودشان می‌کنند.

 محمدی ادامه داد: در این آثار از تکنیک Bad painting استفاده کردم و با این تکنیک خواستم نشان دهم که در کارهای من زیبایی نیست، بلکه سردرگمی، خشونت و توحشی که درون ما وجود دارد را نشان می‌دهم. به عنوان مثال در یکی از کارهایم روی صورت کاراکتر منگنه خورده است و خواستم نشان دهم که او حتی به خودش هم رحم نکرده و با آسیب زدن به خودش تلاش کرده است نقاب خود را حفظ کند تا واقعیت وجودش دیده نشود. کار من در نقد زیبایی است. اعتراض به چیزی که الان در همه ما هست. این تکنیک خیلی به من کمک کرد و دستم را باز گذاشت که هر کاری می‌خواستم با کاراکتر انجام دهم

 او با بیان اینکه در همه این آثار پرتره و فیگور انسان دیده می‌شود افزود: آن‌ها را در موقعیت و فضای خاصی قرار ندادم و عدم وجود فضا به دلیل آن است که توهم و عدم وجود چیزهایی که آدم‌ها نشان می‌دهند را با خالی بودن فضا نشان دهم. این تکرار الگوهای مشابه در آدم‌ها و شبیه شدن‌ها، در نهایت از آن‌ها فرمی آشفته ساخته است. از نظر تکنیکی نیز از هر ماده‌ای استفاده کردم و این مسئله به نمایش چندگانه بودن آدم‌ها کمک کرد. هرچند که این آدم‌ها همگی یک حرف را می‌رسانند اما کاراکترهای متفاوتی دارند و متفاوت بودن تکنیک کمک کرد که تفاوت‌های میان آن‌ها را نشان دهم.

محمدی درباره عنوان این مجموعه گفت: ما در کودکی و حتی بزرگ‌سالی به شهربازی ‌رفتیم تا خوش بگذرانیم و روزمرگی را کنار بگذاریم. اما زمانی که از این فضا بیرون می‌آییم با همان دنیایی که در آن گیر افتاده‌ایم روبه‌رو می‌شویم، دنیایی که با شهربازی تناقض دارد. کارهای من نیز تیره و در نفی زیبایی است و خشونت و ازخودبیگانگی آدم‌ها را نشان می‌دهد. از این نظر آثار من هم با عنوان شهربازی و خوشی‌های آن تضاد دارد.

نمایشگاه آثار آیلار محمدی تا ۱ آذر در گالری آ به نشانی خیابان کریم‌خان زند، خیابان عضدی (آبان جنوبی)، کوچه اردشیر ارشد، شماره ۷ برقرار است.