گروه تجسمی هنرآنلاین: لطیف العانی در چهار ماه گذشته با درد و رنج ناشی از پشت سر گذاشتن روند درمان سرطان مغز استخوان دست و پنجه نرم می‌کرد اما تلاش‌های پزشکان و گروه پزشکی به جایی نرسید و این هنرمند بزرگ عراقی در بیمارستان مرکز پزشکی بغداد از دنیا رفت. او از عکاسانی بود که زندگی روزانه مردم عراق را در دوران طلایی این کشور در قاب دوربین خود ثبت و ضبط می‌کرد.

لطیف العانی نخستین بار در ۱۹۵۳ دوربین دست گرفت و ابتدا کارش بیشتر جنبه سرگرمی داشت اما رفته‌رفته دوربین به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی این عکاس تبدیل شد و چند دهه با آن زندگی مردم سرزمین خود را به تصویر کشید. او از ۱۹۵۴ تا آغاز تجاوز ارتش رژیم بعث به خاک ایران روایتگر بخش‌هایی مهم از تاریخ عراق بود؛ دورانی که مردم این کشور عربی به لطف درآمدهای سرشار نفتی به آینده با امید و خوشبینی می‌نگریستند.

لطیف العانی که در بغداد کار و زندگی می‌کرد، با بنیان نهادن دپارتمان عکاسی در وزارت آموزش عراق در ۱۹۶۰ و سپس بر عهده گرفتن مدیریت بخش عکاسی خبرگزاری عراقی جایگاه خود را در حوزه عکس و عکاسی این کشور محکم‌تر کرد. در ۲۰۱۵ نمایشگاهی از آثار این هنرمند قدیمی در پاویون عراق در دوسالانه ونیز برپا و با استقبال هنردوستان جهان روبه‌رو شد.

Latif1

Latif2