گروه تجسمی هنرآنلاین: «دیگو و من» نشانه‌ای از ازدواج پرچالش فریدا کالو با دیگو ریورا، هنرمند مکزیکی است که سال ۱۹۴۹ کامل شد و گمان می‌رود آخرین خودنگاره‌ای است که نقاش نامدار اهل مکزیک پیش از مرگ در ۱۹۵۴ در ۴۷ سالگی کشیده بود. این تابلو روایتی است از رابطه دیگو با ماریا فلیکس، بازیگر مکزیکی که دوست نزدیک کالو هم بود و ماجرای آن به رسانه‌ها و افکار عمومی هم کشید.

یکی از سخنگویان حراج‌خانه ساثبیز نیویورک نام خریدار تابلو «دیگو و من» را ادواردو ف کاستانتینی اعلام کرد که گفته می‌شود بنیانگذار موزه هنر آمریکای لاتین در بوینوس‌آیرس پایتخت آرژانتین است. هر چند نام فروشنده گران‌ترین اثر هنری آمریکای لاتین که در حراجی‌های بزرگ جهانی چکش خورده رسانه‌ای نشده است.

«دیگو و من» آخرین بار در ۱۹۹۰ به مبلغ ۱.۴ میلیون دلار در ساثبیز فروخته شد و همان زمان نام فریدا کالو را به نخستین هنرمند تاریخ آمریکای لاتین تبدیل کرد که وارد باشگاه هنرمندان یک میلیون دلار شده است. گران‌ترین نقاشی کارنامه هنرمند نامدار مکزیکی هشت میلیون دلار است که سال ۲۰۱۶ به ثبت رسید.

گران‌ترین نقاشی تاریخ هنرهای تجسمی در منطقه آمریکای لاتین تابلو «رقیبان» کار دیگو ریورا، نقاش مکزیکی و همسر فریدا کالو است که سال ۱۹۳۲ خلق شد و سال ۲۰۱۸ در حراجی کریستیز ۹.۸ میلیون دلار به فروش رسید. حالا کالو علاوه بر شکستن رکورد همسرش، عنوان گران‌ترین هنرمند آمریکای لاتین را در خاندان ریورا و کالو نگه داشت.

جالب اینکه تصویر ریورا در تابلو «دیگو و من» بر پیشانی فریدا دیده می‌شود. هر چند با چند قطره اشک که از دیدگان کالو بر گونه‌اش چکیده، به نظر می‌رسد هنگام کشیدن این خودنگاره چندان خوشحال و شاد نبوده است. ابروهای پرپشت به هم پیوسته و چشمان مشکی درشت ویژگی‌هایی است که تقریبا در تمام پرتره‌ها یا خودنگاره‌های هنرمند نامدار مکزیکی به چشم می‌خورد.