گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی‌خط محمدحسین چیز فهم دانشمندیان با عنوان «دهلیز» در گالری شکوه برپاست. چیزفهم با بیان اینکه ۱۹ تابلو با تکنیک میکس مدیا در این مجموعه به نمایش درآمده است گفت: در این مجموعه حجم و خط در کنار هم قرار گرفته اند. نقاشیخط معاصر معمولاً بازی خط و رنگ است و کارهای هنرمندان چیدمان خط در کنار هم است و نقاشی در آن وجود ندارد. اما من خواستم نقاشی را وارد کارم کنم و از فرم‌های معماری معاصر یا قدیمی استفاده کردم.

چیز فهم ادامه داد: اساتید خوشنویسی معمولا خطوط جدید را به رسمیت نمی‌شناسند، اما من خط را روی بناهای قدیمی یا جدید آوردم تا بگویم هر خطی در زمانی که شکل می گیرد ممکن است مرسوم و رایج نباشد اما در گذر زمان می‌تواند جا بیفتد، بنابراین خط تایپوگرافی هم در سال‌های آینده مرسوم و رایج می شود.

چیز فهم افزود: طراحی حروف همه این کارها توسط خودم انجام شده و در هر تابلو حروف به شکل متفاوتی به کار رفته است. این خط‌ها را با قلم مو و قلم نی نوشته‌ام و بیشتر از خط ثلث الگو گرفته ام، اما در بعضی از حروف بیشتر از خط نستعلیق ایده گرفتم.

او که پنج سال سابقه خوشنویسی نستعلیق و ثلث دارد، ادامه داد: بعضی از اساتید خوشنویسی اصرار دارند که باید ابتدا خوشنویسی کلاسیک را آموخت و بعد به نقاشی خط پرداخت. اگرچه این مسئله تاثیرات مثبتی دارد اما به نظر من اجباری نیست و میخواستم به دوستانی که در نقاشی خط فعالیت دارند بگویم که لازم نیست حتماً خوشنویسی کلاسیک را بلد باشند. در خطوط کلاسیک استادان تلاش می‌کنند به گونه‌ای کار کنند که خط آنها ویژگی‌های خاصی پیدا کرده و قابل شناسایی باشد. این چیزی است که ما در دست خط شخصی خودمان هم داریم و کسی که چند بار خط ما را ببیند آن را می‌شناسد، پس اگر کمی روی آن کار کنیم می‌توانیم به فرم های بهتری برسیم.

او درباره بناهایی که در این تابلوها دیده می شود گفت: بناهای مدرن تخیلی هستند و بناهای قدیمی هم برداشت شخصی من از ساختمان های قدیمی مانند مسجد نصیرالملک شیراز و... است. اما چون برداشت مستقیمی از این بناها نکرده‌ام اشاره ای به نام آنها ندارم و شاید بیننده هم متوجه نشود که این بناها کجا هستند.

چیز فهم درباره رنگ‌های به کار رفته در این مجموعه گفت: آثار من یک سبک جدید هستند و زمانی که این مجموعه را کار می‌کردم خیلی ها موافقت نمی‌کردند که این کارها نقاشیخط باشد، یا حتی عده ای آنها را نقاشی نمی دانستند. از سوی دیگر این کارها مورد قبول اساتید خوشنویسی هم نیست. بنابراین من فضای خاکستری را به کار بردم تا مظلومیت این نوع کار و پذیرفته‌شده نبودن آن را نشان دهم. رنگ مشکی در خطوط نیز به دلیل صلابت آن استفاده شده است.

نمایشگاه نقاشی خط محمدحسین چیز فهم دانشمندیان با عنوان «دهلیز» تا ۱۸ آبان در گالری شکوه به نشانی فرمانیه، بلوار شهید اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، پلاک ۱۹ برپاست.