گروه تجسمی هنرآنلاین: حراج‌خانه آرتکوریال در پاریس در آستانه نمایش و فروش نسخه کپی «مونا لیزا» اعلام کرد این تابلو چنان شبیه نسخه اصلی است که انگار خالق آن از نزدیک به شاهکار لئوناردو داوینچی دسترسی داشته است. قدمت این نسخه کپی به حوالی سال ۱۶۰۰ بازمی‌گردد و مدیران آرتکوریال انتظار دارند بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار یورو (۲۳۰ هزار دلار) فروخته شود.

داوینچی تابلو «مونا لیزا» را سال ۱۵۰۳ کشید و خودش در ۱۵۱۹ در ۶۷ سالگی از دنیا رفت. نسخه اصلی این شاهکار استاد ایتالیایی از ۱۷۹۷ در موزه لوور پاریس نگهداری می‌شود و کارشناسان و هنردوستان معتقدند «مونا لیزا» پربحث‌ترین، شناخته‌شده‌ترین، پربازدیدترین و پرنکته‌ترین نقاشی تاریخ هنر بوده است.

متیو فورنیه، از مدیران حراج‌خانه آرتکوریال پاریس همزمان با نمایش عمومی نسخه کپی «مونا لیزا» گفت: «مونا لیزا زیباترین زنی است که چهره او نقاشی شده است. همه دوست دارند یک نسخه باکیفیت از این تابلو داشته باشند و از آنجا که داوینچی در هوادارانش پیرو و مقلد زیاد داشته، نسخه‌های کپی آثارش هم فراوان است.»

تابستان گذشته یک مجموعه‌دار اروپایی در حراجی کریستیز پاریس نسخه‌ای کپی از «مونا لیزا» داوینچی را که مربوط به قرن ۱۷ می‌شد، با رقم ۲.۹ میلیون یورو خرید؛ بیشترین رقمی که تا امروز برای به دست آوردن نسخه کپی شاهکار استاد دوران رنسانس هزینه شده است.