گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی عرفان بی‌باک با عنوان «انتروپسین» در گالری سیحون برگزار شد. بی‌باک در گفت و گو با هنرآنلاین با بیان اینکه ۲۱ اثر با متریال ورق مس، چرم، رنگ اکریلیک و ترکیب مواد روی چوب به نمایش درآمده است، گفت: این مجموعه از سال ۹۷ آغاز شد و‌ایده اولیه آن زمانی شکل گرفت که به همراه یکی از اقوام که دانشجوی ژنتیک بود به جلسه تشریح حیوانات رفتم. چیز‌هایی که در آزمایشگاه دیدم جرقه این مجموعه را زد و پس از آن به مطالعه درباره انقراض حیوانات و... پرداختم که در شکل‌گیری این مجموعه بسیار تأثیرگذار بود.

بی باک ادامه داد: ابزاری که من در اختیار دارم طراحی، نقاشی و کمی مجسمه‌سازی است و تنها راهی که می‌توانستم این مسائل را بیان کنم و به اهمیت آن‌ها بپردازم همین کار‌ها بود. در دو دهه گذشته از کلمه «آنتروپوسین» برای توصیف تغییرات بی‌سابقه انسان در سیاره زمین استفاده شده است. این نام به دوره جدیدی اطلاق می‌شود که بیشتر دانشمندان آغازش را از انقلاب صنعتی می‌دانند و این مسأله را مطرح می‌کند که آثار فعالیت انسانی تا میلیون‌ها سال آینده در رسوبات و صخره‌ها به جا می‌ماند. وقتی جانداری منقرض می‌شود یک دفترچه در مورد طبیعت را از دست می‌دهیم و هر موجودی که نابود می‌شود بخشی از محیط زیست ما از بین می‌رود.

بی باک ادامه داد: المان‌هایی که در کار‌هایم وجود دارد المان‌های شرقی هستند و همچنین نشانه‌هایی از علوم غریبه و حروف ابجد که در ارتباط با این حیوانات هستند را استفاده کردم. از عناصر بصری مانند خط و نقطه و... نیز برای ترکیب زیباتر این المان‌ها بهره بردم.

او درباره متریال‌های به کار رفته در این آثار گفت: کار‌ها روی چوب انجام شده‌اند زیرا می‌خواستم از همان چیز‌هایی که در طبیعت هست استفاده کنم. این چوب‌ها را نخریدم بلکه تکه‌های چوبی که در طبیعت ر‌ها شده بودند را استفاده کردم. روی آن‌ها ورقه‌های فلز وجود دارد و اشاره به این مسأله است که عنصر فلز در طبیعت وجود دارد اما ورق فلز را انسان فرآوری کرده است و باز هم تأکید براین است که انسان‌ها باعث تغییرات طبیعت هستند. از ضایعات چرم نیز استفاده کردم که اشاره به حیوانات و مورد استفاده قرار گرفتن آن‌ها است.

بی باک ادامه داد: چند طیف رنگی در این کار‌ها دیده می‌شود. تعدادی از رنگ‌ها برگرفته از طبیعت هستند اما رنگ‌های فلورسنت هم به شکل لکه‌های ریز روی کار‌ها آمده‌اند و آن‌ها دقیقاً در همان جا‌هایی استفاده شده‌اند که تأکید بیشتری روی آن‌ها هست.