گروه تجسمی هنرآنلاین: بانو درودی که شهریورماه امسال به کرونا مبتلا و در بیمارستان بستری شده بود، دوران نقاهت پس از بهبودی نسبی را در منزل گذراند اما بالا بودن سن و درگیر شدن با بیماری‌های دیگر او را ناچار کرده بود مدام در رفت و آمد به بیمارستان باشد. تا اینکه سرانجام حوالی ساعت هفت صبح امروز جمعه هفتم آبان در بیمارستان دی تهران جان به جان‌آفرین تسلیم کرد و از دنیا رفت.

ایران درودی که از پیشگامان نقاشی معاصر ایران بود، سال ۱۳۱۵ در شهر مشهد از پدری خراسانی و مادری قفقازی به دنیا آمد و خانه‌شان برخوردگاه فرهنگ‌ها و زبان‌های متفاوت بود. او علاوه بر اینکه نقاشی چیره‌دست و ماهر بود، دستی هم بر کارگردان، نویسندگی و نقد هنری داشت و در دانشگاه رشته تاریخ هنر تدریس می‌کرد.

درودی حدود شش دهه در فرانسه زندگی کرد و آنجا با شخصیت‌های برجسته جهان هنر از جمله سالوادور دالی آشنا شد. آثار او در بیش از ۶۰ نمایشگاه انفرادی و ۲۵۰ نمایشگاه گروهی در ایران و جهان به نمایش درآمد و با نوشتن و انتشار کتاب «در فاصله دو نقطه» به جرگه نویسندگان پیوست.

زنده‌یاد درودی در میانه‌های دهه هشتاد شمسی به ایران بازگشت و از آن زمان پیگیر افتتاح موزه‌ای به نام خود بود تا آثارش را در این موزه برای مردم و هنردوستان به یادگار بگذارد. پیش‌تر اعلام شده بود ۱۹۵ تابلو از این هنرمند به شکل محضری به ملت ایران بخشیده شده و پس از آغاز به کار موزه‌ ایران درودی در خیابان یوسف‌آباد تهران در آن به نمایش گذاشته می‌شود.

هشت اثر مرحوم درودی در گنجینه‌ موزه‌ هنرهای معاصر تهران و چند موزه‌ در ایران و برخی آثارش در دیگر موزه‌های دنیا نگهداری می‌شود. این چهره برجسته هنر معاصر ایران در دوران اقامت در اروپا در دانشکده عالی هنرهای زیبای پاریس، مدرسه لوور پاریس در رشته نقاشی و رشته تاریخ هنر در دانشکده سلطنتی بروکسل درس خوانده و دانش‌آموخته شده بود.

پیام تسلیت وزیر ارشاد

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت زنده‌یاد ایران درودی را تسلیت گفت. در این پیام آمده است:

«از شنیدن خبر درگذشت نقاش نامدار معاصر کشورمان بسیار متاثر شدم. زنده‌یاد ایران درودی نقاش صاحب‌سبک و کارگردانی که بیش از ۶۰ سال در عرصه هنر معاصر ایران فعالیت داشت. ایشان از پیشگامان نقاشی بودند که هنر معاصر مدیون و مرهون زحمت ها و تلاش‌های بی وقفه اوست.

ایران درودی مادر نورهای پنهان نقاشی‌ها، با سرانگشت قلم موی خود بازی نورها و رنگ ها را در هنرش ترسیم می‌کرد. درگذشت این بانوی نقاش، کارگردان ، نویسنده و استاد برجسته دانشگاه را به خیل دوستداران خانواده محترم و جامعه هنری کشور تسلیت می‌گویم. نقاشی‌های ایران درودی هرگز از روح و‌ جان پاک نمی‌شوند، یادشان چون نام و آثارشان جاوید باد.»

پیام‌های تسلیت شالویی و مظفری

محمود شالویی، سرپرست معاونت امور هنری در پیام تسلیت درگذشت مرحوم درودی نوشته است: «زندگی ایران درودی به گفته خودش در نقاشی خلاصه شده و نقاشی، درودی را انتخاب کرده بود. ایران درودی همیشه و در فاصله دو نقطه عشق به هنر داشت و با نقاشی زندگی کرد. نور و‌امید و افق در نقاشی‌های ایران درودی محوریت دارد، درودی عاشق ایران و فرهنگ و هنر کشورش و در سراسر زندگی سرشار از‌امید بود. خاطره نمایشگاه مرور آثار نقاشی این هنرمند با عنوان «جاودانه خلیج فارس» در موزه هنر‌های معاصر تهران در سال ۱۳۸۷ که در موزه بودم فراموش نشدنی و به یاد ماندنی است.

درگذشت هنرمند گرنقدر نقاش ایرانی ایران درودی را تسلیت می‌گویم و نور و رحمت را از درگاه الهی برای زنده یاد درودی خواستارم. یادش گرامی.»

همچنین هادی مظفری در پیامی درگذشت ایران درودی را به جامعه نقاشان و هنرمندان و اهالی فرهنگ ایران‌زمین تسلیت گفت و افزود: نقاشی مدرن ایران، مدیون نسلی از نقاشان است که بانو ایران درودی، یکی از سرآمدان آن است. درگذشت او بی تردید، خاموش شدن صدای نسلی است که قدرتمندانه نقاشی ایران را پیش بردند. ایران درودی هنرمندی در سطح جهانی بوده و خواهد بود و تلاش و پشتکار و نگاه الهی او به زندگی و نقاشی که مدام در گفته ها و نوشته هایش به آن اشاره می کرد، سبک و مکتبی خاص را در نقاشی ایرانی رقم زد که منحصر به خود او بود.

مظفری افزود: جایگاه ایران درودی در میان بزرگان نقاشی ایران، والا و ارزشمند، و مرگ او ضایعه ای دردناک برای جامعه هنری است و درگذشت او را به همه هنرمندان تسلیت می گویم.