به گزارش هنرآنلاین، در این مراسم پریسا پهلوان، مدیر گالری ویستا گفت:‌ ایده رکن مهم آفرینش اثری هنری ست که کم‌تر بدان توجه می‌شود، و ما قصد داریم با استمرار برپایی این جایزه به این مهم نور بتابانیم.

او افزود: تمرکز ما همچنان به هنر معاصر و شناسایی استعداد‌های درخشان است، و در این خصوص تأکید داریم، خوشحالم که حتی درد بزرگ و جانکاهی مانند کرونا که همه ما را عزا دار کرد نتوانست سدی مقابل رویداد‌های هنری ویستا باشد و این جایزه یکی از نشانه‌های آن است.

پهلوان با اعلام این خبر که چاپ کتاب‌های پژوهش محور هنری را در دستور کار داریم گفت: برگزاری نمایشگاه «مایکرو – ماکرو» با همکاری گالری ایتالیایی رویداد دیگری ست که به موازات در حال انجام هستیم که ۲ جایزه رزیدنسی برای هنرمندان ایران خواهد داشت.

در ادامه مراسم ویدیویی از روند داوری‌ها پخش شد. سپس بیانیه شورای انتخاب چهارمین دوره جایزه‌ی هنر معاصر ویستا با یاد و احترام درگذشتگان و داغ دیدگان دوران کرونا، خاصه اعضای جامعه هنر نظر و دیدگاه خود را اعلام کرد.

این شورا متشکل از پویا آریانپور، پریسا پهلوان، حمید سِورى، رزیتا شرف‌جهان، بهرنگ صمد‌زادگان و بهنام کامرانى در این بیانیه اعلام کردند:

در چهارمین دوره‌ی جایزه‌ی ویستا تعداد ۱۲۶ طرح ارائه شده از ۲۴۱  هنرمند مورد بررسی قرار گرفتند. از این میان تعدادِ ۱۸ طرح از ۲۰ هنرمند برای مصاحبه به مرحله‌ی دوم دعوت گردیدند. در نهایت ۱۱ طرح از  ۱۳ هنرمند به مرحله‌ی نهایی و برگزاری نمایشگاه منتخبین راه یافتند.

خوشحالیم که به رغم اختلالات ایجاد شده در دوران کرونا و تجربه وضعیتی جدید و خارج از نظم معمول زندگی موفق شدیم دوره چهارم جایزه هنر معاصر ویستا را با استقبال هنرمندان ایرانی داخل و خارج کشور برگزار نماییم. نکته شایان ذکر این است که یکی از اولین اهداف جایزه ویستا به وجود آوردن جریان و بستری برای رقابت بر اساس طرح‌نویسی و ارانه پروپوزال مطابق با روال رایج در جهان هنر بود. اکنون بعد از چهار دوره به استناد تعداد و سطح ارائه طرح‌ها دریافتی، خرسندیم که تا حد قابل قبولی به این هدف نایل آمده‌ایم.

در بررسی طرح‌های راه یافته به مراحل مصاحبه و برگزاری نمایشگاه، تأثیرپذیری هنرمندان از حیات اجتماعی در دوران پر تلاطم اخیر و نیز زندگی درانزوای دوران قرنطینه به وضوح مشهود بوده است.  

در میان طرح‌های منتخب توجه و حساسیت هنرمندان به فردیت و همچنین تجربه‌ی زیسته در بستر‌های تاریخی، اجتماعی و اقلیمی  جلب نظر می‌کند.   همانند گذشته توجه به پرهیز از شعارزدگی و بهره‌برداری از گویش‌های سهل الوصول، کلیشه‌ای و تلاش برای دستیابی به متنی شخصی در انتخاب این طرح‌ها نقش مؤثری داشته است. همچنین انتخاب موضوع و به وجود آوردن قالب و فرم زبانی که در ارتباط با ضرورت‌های زمان حال (در حوزه تاریخ، اقلیم، جامعه و تاریخ هنر) قابل بحث و توجه باشند از جمله معیار‌های اصلی بررسی بوده است.

شورای انتخاب مراتب تقدیر خود را از جدیت تمامی هنرمندان شرکت‌کننده در این دوره جایزه ویستا اعلام می‌دارد  و‌امیدوار است تا در ادوار بعدی شاهد حضور مجدد‌ایشان در این رخداد باشد. جایزه هنر معاصر ویستا ازنظر ما نه یک رقابت و مسابقه بلکه تلاشی جمعی و حرکتی گروهی در راستای ایجاد انگیزه، تکاپو و پیشرفت در فضای هنر معاصر ایران است. بی‌شک تمامی شرکت‌کنندگان سهم و اهمیتی زیادی در شکل‌گیری این حرکت گروهی دارند.  

درپایان ضمن ارج نهادن به حساسیت‌های زیست محیطی و اقلیمی در آثار پونه اوشیدری و نرگس فراهانی، توجه به حیات شهری در بستر تأثیرات تاریخی و سیاسی در آثارآیدین باقری، آگرین لطف‌اله‌زاده و فائزه خان‌محمدی، سارا قاضی اسداللهی و گلاره گودرزی، علیرضا خسروآبادی، بازخوانی تاریخی، قومی و سیاسی در آثار میترا سلطانی، ژوبین عبدیانی و همچنین ارائه‌ی روایتی فردی از رابطه انسان با خود و بستر شیئی پیرامونش در آثار آوازه الماسی، مریم بهروزی‌نیا و‌امید رحیم‌پور، هیأت داوران چهارمین جایزه هنر معاصر ویستا بخاطر رسیدن به زبانی تعاملی در ارتباط فعال با محیط و ارائه‌ی روایتی تاریخی اجتماعی با زبانی به دور از کلیشه‌های سمبلیک، جایزه این دوره را تقدیم می‌دارد به آقای علیرضا خسرو آبادی برای اثر سه مجسمه ده دقیقه‌ای.

جالب اینکه خسرو آبادی پس از دریافت جایزه گفت: خوشحالم که حالا می‌توانم‌ایده‌ام را به لطف این جایزه به اجرا درآورم.

همچنین‌ایده منتخب از نگاه تماشاگران به «شاخ آفریقا» اثر آگرین لطف‌اله‌زاده و فائزه خان‌محمدی و‌ایده منتخب رای‌گیری آنلاین (اینستاگرام) طرح «گلوله سبز» اثر نرگس فراهانی اعلام شد.