گروه تجسمی هنرآنلاین: «روشنایی‌های لبنان» ماه گذشته میلادی در موسسه جهان عرب در پایتخت فرانسه آغاز به کار کرد و نمایشگاه‌گردان آن کلود لمان است؛ یک مجموعه‌دار فرانسوی - لبنانی که معتقد است هنرمندان همواره از نور استثنایی لبنان گفته‌اند و این نور شهر بیروت را در گذر از سال‌های پرالتهاب به نگینی درخشان تبدیل کرده است.

به باور لمان، آنچه در نمایشگاه «روشنایی‌های لبنان» در پاریس به نمایش درنیامده، نه کاملا غربی است نه صرفا شرقی. بر این اساس، آثار هنری فقط به لبنان تعلق دارند، نه هیچ خاک و سرزمین دیگر. یازده نفر از هنرمندان جوان حاضر در نمایشگاه با سنین ۲۱ تا ۳۵ سال با فراخوان برگزیده شده و آثار هنری خود را با موضوع بیروت به پاریس فرستاده‌اند. بخش دیگر آثار هم گزیده ۱۶۰۰ اثر اهدایی خانواده لمان به موسسه جهان عرب در سه سال اخیر هستند.

یکی از نقاشی‌های برجسته و چشمگیر حاضر در نمایشگاه «پایان» ایمن بعلبعکی است که گرچه سال ۲۰۱۶ کشیده شده اما تابلو نئون پایان روی آن کنایه‌ای است به این روزهای بیروت و لبنان بحران‌زده. الیاس نفع، جوان‌ترین هنرمند حاضر در نمایشگاه «روشنایی‌های لبنان» با ۲۴ سال یک چیدمان بزرگ بر اساس اجرای «شب‌های انس» خواننده سوری در سال ۱۹۴۴ در وین خلق کرده و مضمونی درباره هویت عربی دارد.

8564C4AE-B46B-463C-9FAA-AF71998BBCF6

لمان امیدوار است پس از پایان کار نمایشگاه در پاریس، دیگر شهرهای جهان هم میزبان «روشنایی‌های لبنان» باشند و این روزها برنامه‌ریزی برای ارسال آثار و نمایش آنها در سنگاپور، ایالات متحده و مغرب در جریان است.