گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار حجمی ژاله اخلاقی با عنوان «سویه‌های دیگر تقدیر» در گالری هفت ثمر برگزار شد. اخلاقی در گفت و گو با هنرآنلاین درباره آثار خود گفت: در این مجموعه ۲۸ مجسمه به نمایش گذاشتم که با متریال پاپیه ماشه و ترکیب آینه، ظروف شکسته، فرش‌های پوسیده و مواد دور ریختنی ساخته شدند.

اخلاقی ادامه داد: من نقاش هستم اما حدود ده سال پیش مجسمه‌سازی را نزد یاسمین سینایی آغاز کردم و تا به حال ادامه داده‌ام. مجموعه اخیر در مدت دو سال شکل گرفته است و برای ساخت این مجسمه‌ها از ابتدا موضوع و فرم خاصی را در نظر نداشتم، اما خود به خود فیگور انسان و بیشتر با حالت‌های زنانه در کارهایم به وجود آمد.

اخلاقی افزود: این افراد با وجود اینکه قدرت و ایستایی دارند، فشارهایی که بر آن‌ها اعمال شده است را نیز نشان می‌دهند. هر کدام از آنها به طور ناخودآگاه ویژگی‌های ظاهری خاصی پیدا کردند. بعضی از این مجسمه‌ها دو چهره دارند که نشانه دورویی‌ها و دروغ‌گویی‌های انسان هستند و بعضی از آن‌ها خیلی زشت هستند و خصلت‌های منفی انسان را نشان می‌دهند. بعضی از مجسمه‌ها نیز زیبا شده‌اند و در عین این که رنج می‌کشند و تحت فشار هستند اما سعی می‌کنند با تزیینات و زیورآلات حال خود را خوب کنند.

او درباره موادی که در آثارش استفاده کرده است گفت: خمیر پاپیه ماشه خیلی خوب شکل می‌گیرد و من هم چون علاقه زیادی به کار با دست دارم به خوبی توانستم از این ماده استفاده کنم. پس از اینکه ساخت مجسمه‌ها را تمام کردم با توجه به اینکه کار جواهرسازی معاصر نیز انجام می‌دهم با خمیرهای باقی مانده تعدادی زیورآلات ساختم و همراه با مجسمه‌ها به نمایش گذاشتم.

اخلاقی با اشاره به استفاده از مواد دورریختنی گفت: وقتی ظروف چینی قدیمی و شکسته را می‌دیدم دلم می‌سوخت که آن‌ها دیگر قابل استفاده نیست اما پس از مدتی تصمیم گرفتم آن‌ها را در مجسمه یا جواهرات معاصر به کار ببرم و به این ترتیب یک ظرف را توانستم در چند اثر هنری استفاده کنم. همچنین قطعات آینه را به شکل‌های اسلیمی استفاده کردم و فرش‌های پوسیده را در آثارم به کار بردم تا روحیه ایرانی در آن‌ها وجود داشته باشد. آرماتور مجسمه‌ها نیز از اشیای دور ریختنی مانند بطری آب، مایع ظرف‌شویی، جعبه دستمال‌کاغذی و... است. برایم جالب بود که از این مواد زائد می‌توان آثار هنری درست کرد و کسانی که این آثار را می‌دیدند باورشان نمی‌شد که با مواد دورریختنی می‌توان چنین کارهایی انجام داد.