گروه تجسمی هنرآنلاین: کارشناسان کریستیز برای «پشته‌های گندم» ونگوگ رقمی بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون دلار برآورد کرده‌اند و قرار است درآمد فروش آن بین مالک فعلی ادوین کاکس که یک تاجر نفت در تگزاس آمریکاست و خاندان مالکان اصلی که دو خانواده یهودی هستند تقسیم شود. ونگوگ تابلو آبرنگ «پشته‌های گندم» را سال ۱۸۸۸ کشید و نقاشی در دوران جنگ جهانی دوم در اختیار خانواده‌های یهودی بود. تا اینکه نازی‌ها آن را از آن خود کردند و سرانجام تابلو سر از آمریکا درآورد.

جووانا برتاتسونی، مدیر آثار هنری قرن‌های ۲۰ و ۲۱ حراج‌خانه کریستیز اعلام کرد انتظار می‌رود «پشته‌های گندم» در حراجی ماه آینده یک رکورد جهانی تازه در کارنامه استاد هلندی برای آثار روی کاغذ ثبت کند. گران‌ترین تابلو ونگوگ که مربوط به نقاشی رنگ روی بوم نبوده، سال ۱۹۹۷ با رقم ۱۴.۷ میلیون دلار رقم خورد و اگر «پشته‌های گندم» بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون دلار چکش بخورد، لقب گران‌ترین تابلو آبرنگ را از آن خود می‌کند.

یک تولیدکننده ساکن برلین به نام مکس میه‌روفسکی این تابلو را سال ۱۹۱۳ خرید و وقتی نازی‌های در ۱۹۳۸ قدرت را در آلمان دست گرفتند، میه‌روفسکی یهودی از کشور گریخت و «پشته‌های گندم» را به پل گروپ سپرد؛ یک آلمانی یهودی‌تبار فعال در حوزه خرید و فروش آثار هنری که در پاریس کار می‌کرد. یکی از اعضای خاندان روتشیلد تابلو آبرنگ ونگوگ را خرید و با گریختن او به سوئیس با آغاز جنگ، نازی‌ها در دوران اشغال فرانسه تابلو را غنیمت گرفتند.

سرنوشت «پشته‌های گندم» پس از جنگ جهانی دوم چندان روشن نیست اما در ۱۹۷۸ در یک گالری در نیویورک بود و همان‌جا به خانواده کاکس فروخته شد. حالا حراجی کریستیز نیویورک در حالی روز ۱۱ نوامبر برگزار می‌شود که خاندان میه‌روفسکی هم وارد ماجرا شده و ادعا کرده است در ۱۹۳۸ ناچار شده «پشته‌های گندم» ونسان ونگوگ را بفروشد. به این ترتیب، وارثان دو خانواده میه‌روفسکی و روتشیلد هم از آن سهم می‌برند.