گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار محسن محمودی‌زاده با عنوان «راه» در گالری طراحان آزاد برگزار شد. محمودی‌زاده در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه ۱۱ کار با تکنیک رنگ‌روغن روی در این نمایش روی دیوار رفت، گفت: موضوع این کارها قسمت‌های از شهر با تمرکز روی مسیرها و راه‌های داخل شهری یا بین‌شهری است. این مجموعه از سه سال پیش شروع شد و کارهایی که در نمایشگاه بود منتخبی از تعداد زیاد کارهایی است که در این مدت انجام دادم.

محمودی زاده ادامه داد: دلیل انتخاب این موضوع آن بود که از دوران دانشجویی هفته‌ای چند بار مسیر تهران کرج را طی می‌کردم و همچنین در دوره سربازی پلیس بزرگراه در تهران بودم. این‌ها باعث شد نگاهم به راه‌ها و بزرگراه‌های تهران حساس شود و در کنار این‌ها به دنبال مفاهیم ذهنی که برایم سوال شده بود نیز می‌گشتم. برداشتی که از این فضا داشتم را توانستم تا حدودی وارد کارهایم کنم.

این هنرمند افزود: پرداختن به موقعیت میانی که در راه با آن مواجه می‌شویم برایم مهم بود. زمانی که ما در مسیر قرار داریم جایی میان مبدأ و مقصد هستیم و باید انتظار بکشیم و تصاویر و مناظر اطراف خود را ببینیم. برای من این تصاویر بارها تکرار می‌شد اما سعی کردم به مناظری بپردازم که شاید چشم همه ما با آن‌ها آشنا باشد اما اهمیت چندانی به آن‌ها نمی‌دهیم و کمتر موردتوجه قرار می‌گیرند، فضاهایی مانند زیر پل‌ها و غیره.

محمودی زاده ادامه داد: برای ثبت این مناظر گاه در مسیر عکاسی می‌کردم و در زمان‌های دیگر در دفترچه خود به طراحی از آن فضا می‌پرداختم.گاهی نیز چیزهایی را به خاطر می‌سپردم و بلافاصله بعد از رسیدن به مقصد آن را طراحی می‌کردم. اما هیچ‌کدام از این کارها صد درصد مطابق فضای واقعی نیست و آن‌ها را به شکلی که خودم می‌خواستم نقاشی کردم.

او با بیان اینکه حضور انسان در این آثار بسیار کمرنگ است گفت: بیشتر فضاهایی که خالی از موجود زنده است را موردتوجه قرار دادم. فضا برای من اهمیت بیشتری داشت و به ویژه در دوران کرونا به دلیل خلوت شدن شهر اهمیت فضای خالی بیشتر شد.

محمودی زاده درباره پالت رنگی آثارش گفت: سعی کردم در این دوره خاکستری‌های رنگی که استفاده می‌کنم با مطالعه باشد. از رنگ‌های تندی که در کارهای قبلی خود استفاده می‌کردم فاصله گرفتم و ساخت خاکستری‌های رنگی که نزدیک به واقعیت باشد برایم مسئله‌ مطالعاتی جذابی بود. در تکنیک کارها نیز خیلی آکادمیک و کلاسیک نگاه کردم و هر رنگ را با رنگ‌های دیگری که در پالت خودم تعریف کرده بودم ترکیب می‌کردم.