گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار محمدجعفر پاکروان با عنوان «مجنون در جا غرق» در گالری ثالث برپاست. پاکروان در گفت‌وگو با هنرآنلاین با اشاره به اینکه حدود ۳۰ اثر با تکنیک اکریلیک در این مجموعه به نمایش درآمده که شامل دو گروه از آثار او هستند، گفت: ایده اولیه مجموعه زمانی شروع شد که به دلیل شیوع کرونا بسیاری از فعالیت‌های آموزشی و هنری تعطیل شد و من هم سراغ طبیعت رفتم. در یک بازه زمانی هر هفته به طبیعت می‌رفتم و نقاشی می‌کردم و کم‌کم بستری برایم به وجود آمد که داستان‌ها و دغدغه ذهنی را که نسبت به اساطیر و شخصیت‌های موجود در ادبیات و نگارگری ایرانی داشتم در این بستر بازتعریف کنم. این مسئله به کانسپت پنج کار بزرگ این نمایشگاه تبدیل شد.

پاکروان ادامه داد: این کارهای بزرگ حاصل دغدغه‌ای است که سال‌هاست مرا به خود مشغول کرده است. چند سال پیش نمایشگاهی داشتم که در آن به سراغ داستان‌های خسرو و شیرین، لیلی و مجنون و... رفته بودم و آن‌ها را در فضایی متفاوت روایت کرده بودم. این مسئله همیشه گوشه ذهن من قرار داشت اما این بار با توجه به اینکه تجربه‌ام بیشتر شده بود احساس کردم می‌توانم آن‌ها را در فضای دیگری روایت کنم. من نمی‌خواستم نقاشی‌هایم به نگارگری یا تصویرسازی نزدیک شود و ایجاد تعادل در این زمینه دشوار بود.

این هنرمند افزود: در هر تابلو یک لوکیشن خاص برای کاراکترها انتخاب کردم و خودم به عنوان ناظر این روایت‌ها در تابلو حضور دارم. من با حضور در طبیعت عیناً آن فضا را تجربه کردم و همان فضا را برای حضور کاراکترهای مورد نظر خود به کار بردم. فضای طبیعی که در آن حضور داشتم را از فیلتر ذهنی خود عبور داده و نقاشی می‌کردم و پس از آن شخصیت‌ها و موجودات گوناگون را با استفاده از تخیل خود وارد کار می‌کردم. این آثار اگرچه ذهنی هستند اما برآیند نقاشی‌هایی هستند که در طول یک سال در طبیعت کشیدم.

پاکروان درباره گروه دوم نقاشی‌هایش گفت: در کارهای کوچک موجودات ذهنی که در تخیل من شکل گرفته‌اند موضوع بخشی از این آثار هستند و تعداد دیگری از آن‌ها برگرفته از عکس‌های یادگاری و خانوادگی یا عکس‌هایی که در طبیعت گرفته‌ و در کارگاه تغییر داده‌ام هستند. برخورد من در این آثار متفاوت است زیرا کارهای بزرگ در یک پروسه زمان‌بر شکل گرفته است، ولی تابلوهای کوچک کارهای روزمره من در نقاشی هستند و می‌خواستم از نقاشی‌های بزرگ فاصله گرفته و راحت‌تر با آنچه به ذهنم می‌آید برخورد کنم.

او درباره تجربه نقاشی کردن خود در گالری گفت: آنچه برای ما جا افتاده این است که وقتی نمایشگاهی می‌گذاریم کار روی مجموعه به پایان رسیده و بیننده شاهد حاصل کار است، ولی من با انرژی خوبی که در افتتاحیه از مخاطبان گرفتم دوست داشتم کارم را در گالری هم ادامه دهم و در طول چند روز تعداد زیادی طراحی کردم. این مسئله برای مخاطبان هم جالب بود و واکنش‌های متفاوتی داشتند. عده‌ای احساس می‌کردند نباید در زمان کار به من نزدیک شوند و گروهی دیگر با کنجکاوی جلو می‌آمدند و مراحل کارم را می‌دیدند. بازخوردها برایم جذاب بود و توانستم آن جستجوگری و اتمسفری که در ذهنم هست را در گالری هم ادامه دهم.

نمایشگاه آثار محمدجعفر پاکروان تا ۲۰ مهر در گالری ثالث واقع در کریم‌خان زند، بین ایرانشهر و ماهشهر، شماره ١۴٨ میزبان علاقه‌مندان هنر است.