گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار سایه منصور با عنوان «اجتماع تنهایی» در گالری شریف برپاست. منصور در گفت و گو با هنرآنلاین با بیان اینکه ۳۲ اثر با تکنیک رنگ روغن روی مقوا در این مجموعه به نمایش درآمده است گفت: این آثار را در طول یک سال و نیم گذشته کار کردم و ایده آن در واقع پخته شده ایده‌ای است که از زمان پایان‌نامه دانشگاهم داشتم. من روی عکس‌های خانوادگی کار می‌کردم و به مفهوم فردیت و جمع می‌پرداختم. زمانی که این مجموعه را نقاشی می‌کردم قصدی برای پرداختن به این مسائل نداشتم اما با توجه به دغدغه‌های خودم در زمان کار متوجه شدم در حال دنبال کردن این داستان هستم.

منصور ادامه داد: وقتی فرد در یک جمع قرار می‌گیرد اثری که جمع روی او دارد و اثری که خودش روی جمع می‌گذارد برایم جالب‌توجه است و در این آثار به شکل‌های مختلف به این مسئله پرداختم. به عنوان مثال تابلویی دارم که همه خانواده بزرگ من در آن دیده می‌شود و انگار فردیت در آن از بین رفته و فقط جمع مطرح می‌شود. در جایی دیگر افراد در کنار هم هستند و طبیعت حذف شده و جایی دیگر طبیعت پررنگ شده و آدم‌ها حذف شده‌اند. به طور کلی هر تصویری که از دوران کودکی تا به حال دیده بودم در این کارها نقش داشته است و دائماً آدم‌ها را حذف و اضافه می‌کردم تا تضاد حسی انسان در مواجهه با مسائل هستی و نیستی و مرگ آگاهی مطرح شود.

او درباره میزان استفاده از عکس گفت: استفاده عین به عین از عکس‌ها نداشتم و بیشتر مراحل کارم ذهنی بود. اغلب آدم‌ها را از عکس‌های مختلف برداشته و در فضای متفاوتی قرار می‌دادم. می‌خواستم محوریت آن اشخاص را در کنار هم به رخ بکشم، یعنی با وجود اینکه افراد در یک فضا قرار گرفته‌اند در هم تنیده نمی‌شوند و هیچ وحدتی رخ نمی‌دهد. معمولاً آدم‌ها استقلال و تنهایی خود را حفظ کرده‌اند و حفظِ فردیت برای آن‌ها ارجحیت دارد.

منصور درباره تکنیک کارهایش گفت: در زمان دانشجویی زیاد طراحی می‌کردم و رنگ وارد کارم نشده بود، اما پس از اینکه رنگ را به کار بردم از رنگ روغن استفاده کردم زیرا جسمیت و براق بودن آن می‌توانست واقعیت را بهتر نشان دهد. این ویژگی در رنگ‌هایی مانند اکریلیک وجود نداشت. این نوع رنگ گذاری برجسته و حجیم از همان زمان در کارم بود. به طور کلی وقتی کار حسی انجام می‌دهم حجم رنگ هم بیشتر می‌شود و با قدرت بیشتری کار می‌کنم. این کارها می‌تواند به امپرسیونیسم هم نزدیک باشد چون حالت دریافتگری دارد.

منصور ادامه داد: کارهای این مجموعه کوچک هستند زیرا کارگاه بزرگی ندارم که بتوانم آثار بزرگ را نگهداری کنم، بااین‌حال قبلا نقاشی دیواری انجام می‌دادم و کار بزرگ را هم دوست دارم. نکته‌ای که در کار من وجود دارد این است که کارهای کوچک و بزرگم متفاوت تکنیکی ندارد و در کارهای بزرگ نیز همین لکه‌های حجیم رنگ دیده می‌شود.

نمایشگاه آثار سایه منصور تا ۲۰ مهر در گالری شریف به نشانی میدان قدس، خیابان شریعتی، کوچه ماهرو زاده، پلاک ۱۱ برپاست.