به گزارش هنرآنلاین، در نشستی که سه‌شنبه ششم مهرماه با حضور بهمن نامورمطلق، رئیس فرهنگستان هنر، سیدحسن سلطانی، رئیس دانشگاه هنر و جمعی از معاونان و مدیران دو دستگاه برگزار شد، رئیس این فرهنگستان، تغییر اساسی عرصه هنر را منوط به تغییر در آموزش دانست و گفت: ما هنرمان با آموزش ضربه دیده و با آموزش نیز می‌تواند دوباره ترمیم و احیا شده و پیشرفت کند. ما زمانی ضربه خوردیم که سنخیت آموزش با هنر‌های بومی خود را از دست دادیم.

نامورمطلق با بیان اینکه در دانشگاه‌های هنر بیشتر هنرشناس تربیت می‌شوند تا هنرمند خلاق و نوآور، گفت: برای کشور ما که در عرصه هنر همیشه پیشگام بوده، این وضعیت خوبی نیست و باید تغییر کند و در زمینه هنر نباید نیازمند تولیدات خارجی باشیم. نگاه ما به دانشگاه‌های هنر فقط بحث آموزش نیست، انتظارِ پژوهش‌های نظری و سیاست‌پردازی هم داریم؛ چراکه اگر تغییراتی در‌اندیشه و مبانی هنر ایجاد نشود در هنر هم تغییراتی ایجاد نخواهد شد و با هم مرتبط هستند.

رئیس فرهنگستان هنر یکی از وظایف فرهنگستان هنر را تهیه گزارشات تحلیلی از وضعیت آموزش هنر در سطح ملی به‌منظور ارائه به نهاد‌های بالادستی حاکمیتی برشمرد و با توجه به نگاه جدی فرهنگستان به حوزه آموزش، از اختصاص یک سوم ظرفیت معاونت پژوهشی به موضوع آموزش در تشکیلات تفصیلی جدید این فرهنگستان خبر داد.

نامورمطلق در پایان سخنان خود، وجود کادر آموزشی ارزشمند در سطح دانشگاه هنر و ظرفیت بزرگ گروه‌های تخصصی در فرهنگستان هنر را مغتنم دانست و خواستار برقراری ارتباط نظام‌مندی بین آن‌ها شد و با تأکید بر اهمیت تفاهم‌نامه‌های چندجانبه در عصر کنونی، ابراز‌امیدواری کرد: در آیندة نزدیک این تفاهم‌نامه دوجانبه، تبدیل به تفاهم‌نامه چندجانبه با دانشگاه هنرِ اسلامی تبریز و معاونت علمی ریاست جمهوری شود تا بتوانیم شکاف‌های عمیقی را که در حوزه‌های آموزش، پژوهش، خلق، مدیریت و سیاست‌گذاری هنر وجود دارد مرتفع کنیم.

در ادامه این جلسه سیدحسن سلطانی، رئیس دانشگاه هنر، ضمن معرفی مختصری از این دانشگاه و سابقه بیش از یک قرن فعالیت و اثرگذاری آن در عرصه هنر کشور، پیشنهاد ایجاد «دفتر ارتباط با فرهنگ» را در سطح دانشگاه‌های هنر کشور مطرح کرد و گفت: همان‌طور که در فضای دانشگاه‌های صنعتی «دفتر ارتباط با صنعت» وجود دارد، می‌باید در دانشگاه‌های هنر نیز، «دفتر ارتباط با فرهنگ» شکل بگیرد.

وی شکل‌گیری «دفتر ارتباط با فرهنگ» را از این حیث مهم دانست که می‌تواند نهاد‌های مؤثر در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری عرصه فرهنگ و هنر کشور را مثل دانشگاه‌ها، فرهنگستان هنر، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و... دور هم جمع کند و از طریق این ارتباطات و با برگزاری جلسات مشترک، علاوه‌بر اهداف تخصصی خود، می‌توانند به‌صورت همگام و همراه حرکت کنند و هم‌افزایی داشته باشند و همچنین سایر نهاد‌هایی که نیاز به مشورت در این حوزه را دارند نیز می‌توانند در جریان تشکیل این دفتر قرار بگیرند و از این ظرفیت بزرگ استفاده کنند.

سلطانی همچنین افزود: زمانی مسأله آموزش در رأس امور دانشگاه‌ها بود، سپس توجه‌ها به سمتِ پژوهش سوق پیدا کرد و امروز دانشگاه‌های مطرحِ دنیا به سوی تبدیل شدن به دانشگاه جامعه‌محور گام برداشته‌اند. این یک نگاه جامع است که اگر در فضای دانشگاهی کشور وجود داشته باشد، با کارآفرینی و ارتباط با جامعه پیرامونی، می‌تواند هنر را به سطح جامعه برگرداند.

رئیس دانشگاه هنر، عدم ارتباط با جامعه را حلقه مفقوده آموزش هنر کشور دانست و گفت: هنر در سال‌های گذشته در بطن زندگی مردم بوده و مردم با آن عجین بودند، اما متأسفانه امروزه، در تمام حوزه‌های هنر اعم از آموزش، پژوهش و کارآفرینی، از سطح جامعه فاصله گرفته و در محیط‌هایی خاص به فعالیت خود ادامه می‌دهد. وی ابزار‌امیدواری کرد با پیگیری‌های دانشگاه هنر از وزارت علوم و به صورت موازی، پیگیری‌های فرهنگستان هنر از شورای عالی انقلاب فرهنگی، این مهم به نتیجه برسد و آن تغییری که مدنظر است حاصل شود.

مشارکت در تدوین و پیشنهاد سیاست‌های راهبردی در حوزه سیاست‌گذاری و الگوپردازی در آموزش هنر؛ همکاری در توسعة مطالعات میان‌رشته‌ای و کاربردی هنر؛ حمایت از فعالیت شتاب‌دهنده‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها در ارائة‌ایده‌های خلاقانه و نوآورانه و توسعه کارآفرینی و مشارکت در تألیف، ترجمه، تصحیح و انتشار متون تخصصی در موضوعات مشترک، ازجمله بند‌های تفاهم‌نامه‌ای بود که در انتهای جلسه، به‌منظور بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های متقابل به امضای دو طرف رسید.