گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار شهرزاد جهان با عنوان «نورهای شکفته» در گالری اُ برپاست. جهان در گفت و گو با هنرآنلاین درباره شکل گیری این مجموعه گفت: این مجموعه از یک خاطره کوتاه آغاز می‌شود. زمانی که هشت سال داشتم در مراسم چهارشنبه سوری باروت مقابل صورت من منفجر شد و قوه انفجار آن را لمس کردم. اگرچه این لحظه خیلی کوتاه بود اما تجربه تاثیرگذاری برایم بود و احساس کردم با چیزی خطرناک یکی شدم. 

جهان ادامه داد: با گذر سال‌ها این خاطره به تمام تصاویر و تجارب آتش‌بازی‌ها و انفجارها که معمولاً مناسبات متفاوتی داشتند گره خورد. زمانی که تصمیم گرفتم این مجموعه را کار کنم به سراغ عکس‌ها و ویدیوهایی رفتم که مردم از آتش‌بازی‌ها تهیه کرده و آن‌ها را در یوتیوب آپلود کرده بودند. هیچ کدام آن‌ها تصاویر حرفه‌ای نبودند و مخصوصاً آن‌ها را انتخاب کردم زیرا می‌خواستم ببینم در تجربیات آدم‌های دیگر تصویر آتش‌بازی چطور ثبت می‌شود. 

او درباره این که در این آثار هیچ فضا و محیط مشخصی دیده نمی‌شود گفت: یک دلیل آن است که وقتی در جایی آتش‌بازی انجام می‌شود و مردم به آن نگاه می‌کنند توجهشان به هیچ چیز دیگری نیست و اهمیتی ندارد در کجا حضور دارند. من هم می‌خواستم نشانه‌های مشخصی از محل خاصی در اختیار بیننده نگذارم و به این ترتیب برای مخاطب آن تجربه‌ای که خودش داشته است تداعی شود. با این حال در بعضی از کارها تصاویری از درختان را آوردم که این از یک سو سلیقه شخصی است و از سوی دیگر در تصاویری که گردآوری کرده بودم دیدن آتش‌بازی از پشت درختان برایم جذاب بود و به همین دلیل آن را به تصویر کشیدم. 

جهان درباره ترکیب رنگی آثارش گفت: کارهای ابتدایی این مجموعه تیره‌تر بود و بر روی رنگ‌های تند آتش‌بازی متمرکز بودم، اما در کارهای آخر طیف رنگی آبی و بنفش بیشتر شد و بیش از آنکه به تصویر‌های اصلی وفادار باشم به سلیقه خودم در انتخاب رنگ‌ها توجه کردم. آثار روی کاغذ با پاستل گچی و آثار روی بوم با رنگ روغن کار شده‌اند و همچنین یک کتاب در نمایشگاه وجود دارد که از روی عکس‌هایی که منبع کارم بودند دوباره عکاسی کرده یا دیتیل‌هایی از آن‌ها تهیه کردم و آن‌ها را با خاموشی بیشتری نمایش دادم. 

او با اشاره به اینکه باروت ماده تشکیل دهنده بمب و مواد آتش‌بازی است، ادامه داد: یک ماده هم می‌تواند باعث جنگ و حوادث وحشتناک شود و هم می‌تواند وسیله‌ای برای جشن و شادی باشد. در عین حال همین آتش‌بازی‌ها نیز گاه حوادثی را همراه با خود دارد که بی‌شباهت به انفجار بمب نیست. تشابه و مرز باریکی میان این دو وجود دارد و همه آن‌ها شاید در تصویر به یک شکل دیده شوند و برای مخاطب مشخص نیست که آنچه می‌بیند آتش‌بازی است یا آثار انفجار مهیب بمب است. 

جهان ادامه داد: در آثار من هم هر دوی این موارد دیده می‌شود اما نمی‌خواستم تفاوت آن‌ها را برای بیننده مشخص کنم. فکر می‌کنم بیشتر بیننده‌ها با دیدن این آثار به یاد جشن و شادی می‌افتند و رنگ‌های شاد و کنتراست زیاد تصاویر چنین فضایی را برای آن‌ها تداعی می‌کند. اما اگر کسی عنوان کارها را بخواند متوجه این تناقض و در هم تنیدگی احساسات می‌شود. عنوان این تابلو‌ها نیز از یادداشت‌های روزمره من و همچنین بخش‌هایی از تیترها و مطالب خبری که همراه با این عکس‌ها منتشر شده بودند انتخاب شده است.