گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار مریم رضوی با عنوان «هوای تازه» در گالری نیان برپاست. رضوی در گفت و گو با هنرآنلاین با بیان اینکه ۱۱ اثر با تکنیک اکریلیک در این مجموعه به نمایش درآمده است گفت: این مجموعه حاصل فضایی بود که با تجربه قرنطینه به وجود آمد. همه ما در مواجهه با پروسه قرنطینه ترس‌ها و دل‌تنگی‌هایی متفاوت از آنچه قبلاً در زندگی داشتیم را تجربه کردیم. حضور طولانی در خانه باعث شد به چیزها و آدم‌های زیادی فکر ‌کنیم و احساس کنیم دلمان برایشان تنگ شده است و شاید بعضی اشیاء ما را به یاد بعضی افراد می‌انداخت. برای من گیاهانی که در خانه داشتم این گونه بود و مرا به یاد پدر و مادرم می‌انداخت که احساس دل‌تنگی زیادی برای آن‌ها داشتم.

او درباره فضای رنگی آثار خود گفت: به این پالت رنگی علاقه زیادی دارم و به روحیه شخصی من نزدیک است. در عین اینکه یک طیف رنگی محدود است، اما در مجموع خیلی خاکستری به نظر می‌رسد و از نظر احساسی با موقعیتی که در آن به سر می‌بریم کاملا هماهنگ است. نورهایی که در میان برگ‌ها دیده می‌شود نیز نوید این را می‌دهد که از پس این ماجرا برمی‌آییم و این دوران را به پایان می‌بریم.

رضوی ادامه داد: در پس‌زمینه بعضی از این گیاهان و در فاصله‌ای دور، کوه‌های بلندی دیده می‌شود. کوه بخشی پایدار در طبیعت است و آسیب کمتری می‌بیند. ما در زندگی چیزهایی به دست می‌آوریم که می‌خواهیم همیشه آن‌ها را حفظ کنیم و این کوه‌ها برایم نماد انسان‌ها یا احساس‌هایی است که می‌تواند در زندگی ما پایدار بماند. همچنین مسافتی که نسبت به ما دارد برایم مانند بُعد مسافتی است که خودم با خانواده دارم. این احساس مشترکی بود که بسیاری از ما در این مدت تجربه کردیم.

این هنرمند افزود: در این نقاشی‌ها گیاهان از فاصله بسیار نزدیک دیده می‌شوند. فکر می‌کنم در این مدت آن‌قدر در خانه ماندیم که فرصت کردیم چیزها را از نزدیک ببینیم و جلوه‌های دیگری از آن‌ها را کشف کنیم. علاوه بر این چون آن‌ها احساسی که به پدر و مادرم داشتم را عینیت می‌بخشیدند خیلی به گل‌ها نزدیک شدم.

او درباره تکرار یک سوژه در تابلوهای مختلف گفت: من احساس تکراری بودن این کارها را ندارم اما قصدم این بود که کارها تداعی‌کننده ثابت بودن محیط باشد. برای من گیاهان صاحب کاراکتر هستند و دنبال این نبودم که تنوع در آن‌ها ایجاد کنم زیرا نگاهم نمایش گل و گیاه نبود. گیاهانی که در این مجموعه به تصویر کشیدم از زمان کودکی در خانه بسیاری از ما بوده است و برای خود کاراکتری به دست آورده‌اند.

 رضوی ادامه داد: من علاقه‌مند به تجربه‌های تازه هستم و نمی‌دانم در مجموعه بعدی همین تکنیک و فضا را ادامه می‌دهم یا نه. ایده می‌تواند مسیر را تغییر دهد و ممکن است مجموعه بعدی‌ام کاملا تغییر کند. تجربه کنجکاوی در نقاشی برایم بخش جذاب کار است.

نمایشگاه مریم رضوی تا ۲ مهر در گالری نیان به نشانی میدان هفت‌تیر، خیابان مفتح جنوبی، خیابان تور، خیابان وفایی ورمرزآبادی، بن‌بست ابهری، پلاک ۵ برپاست.