به گزارش هنرآنلاین، اولین نشست از سلسله نشست‌های «هنر ایران در گفتمان موزه‌ای» با سخنرانی محمدرضا کارگر، سجاد باغبان ماهر و مریم دشتی‌زاده با موضوع «نمایشگاه ایران حماسی» روز یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۰، در سالن گلستان هنر فرهنگستان هنر برگزار شد. 

در ابتدا، میثم یزدی، دبیر این نشست، ضمن ایراد سخنانی، به ارجاعات بینامتنی و فرامتنی و نیز اهمیت عنوان «نمایشگاه ایران حماسی» در موزه ویکتوریا و آلبرت پرداخت. او گفت: نمایشگاه «ایران حماسی» در حال برگزاری است و به‌همین مناسبت در فرهنگستان هنر، در صدد تحلیل و بررسی همه‌جانبه آن از طریق این مجموعه سخنرانی‎‌ها هستیم. 

محمدرضا کارگر، مدیرکل امور موزه‌های کشور، محور بحث خود را با عنوان «دیپلماسی هنر با محوریت نمایشگاه ایران حماسی» بر اساس شناخت جوامع و فرهنگ‌ها گذاشت و اهمیت آن را در نگرش به جوامع، بسیار ارزشمند خواند. او نقش موزه‌ها را در تغییر افکار عمومی و بین‌المللی و نیز ایجاد دوستی‌های پایدار، بسیار مفید و مهم قلمداد کرد و تأکید داشت که موزه‌ها در شناخت یک مخاطب از فرهنگ، نقشی کلیدی دارند. 

سجاد باغبان ماهر نیز با سخنرانی خود تحت عنوان «نقش مجموعه‌داران خصوصی در شکل‌گیری نمایشگاه ایران حماسی» سعی کرد تا اهمیت مجموعه‌داران و مراکز خصوصی و آثار آن‌ها را نشان دهد. او معتقد است از توانمندی‌های بخش خصوصی و از آثار آن‌ها، می‌شود به نحو شایسته‌ای بهره برد. 

مریم دشتی‌زاده نیز با «تحلیل چالش‌های بیناگفتمانی نمایشگاه ایران حماسی» در جمع سخنرانان حضور یافت. او پیرامتن‌ها و فضاهای بیناگفتمانی را همچون سخنرانی‌ها و گفتگوهایی که در حوزه این نمایشگاه برگزار شد، محور بحث خود قرار داد. 

این نشست با پرسش و پاسخ حاضران و میزگرد تخصصی کار خود را به پایان رساند.