به گزارش هنرآنلاین، سمپوزیوم مجسمه‌سازی گل گهر در حال برگزاری است. هدایت صحرایی یکی از شرکت کنندگان این رویداد گفت: سمپوزیوم‌ها یکی از مهم‌ترین رویدادهای هنری و فرهنگی هستند که در دو دهه اخیر در ایران شاهد برگزاری آن‌ها هستیم و با توجه به دستاوردی که برای جامعه مجسمه‌ساز و ساکنان شهرها داشته است، باید از امکانات فرهنگی و هنری که در دل سمپوزیوم‌ها نهفته است، به خوبی بهره‌برداری شود. 

به گفته صحرایی، برنامه‌ریزی درست و برگزاری سمپوزیوم‌ها می‌تواند سهم بسزایی در معرفی شهرها و امکانات گردشگری آن‌ها داشته باشد. مردم از تماشای مجسمه‌های شهری لذت خواهند برد و مجسمه‌ها هم به زیبایی بصری شهرها می‌افزایند. سیرجان نیز از جمله شهرهایی است که با برگزاری سمپوزیوم گل گهر می‌تواند یکی از قطب‌های گردشگری فرهنگی کشور شود. 

او افزود: من تاکنون سابقه شرکت در بیش از ۱۵ سمپوزیوم ملی و بین المللی را داشته‌ام و بیشتر این سمپوزیوم‌ها سنگ بوده‌اند و با توجه به پیشینه خوبی که تیم اجرایی سمپوزیوم مجسمه‌سازی گل گهر دارد و سابقه برگزاری چندین دوره سمپوزیوم بین‌المللی تهران را دارند، سمپوزیوم گل گهر از بدو امر خیلی حرفه‌ای و حساب شده برنامه‌ریزی شده است. 

او افزود: حرفه‌ای بودن را در تمام ارکان برگزاری سمپوزیوم گل گهر می‌توان مشاهده کرد و تاکنون با توجه به امکانات موجود بهترین امکانات در اختیار مجسمه‌سازان گذاشته شده است، امیدوارم که در آینده نزدیک این سمپوزیوم به صورت بین‌المللی برگزار شود. 

عضو دائمی انجمن مجسمه سازان ایران افزود: در این سمپوزیوم از سنگ مرمریت چشمه شیردوش کرمان برای ساخت مجسمه‌ها استفاده شده است و برای نخستین بار است که همچین متریالی در سمپوزیومی در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. به نظرم این سنگ کیفیت مطلوبی دارد و تفاوت فاحشی با دیگر سنگ‌های مرمری که در ایران داریم، ندارد. این سنگ کرم رنگ رگه‌های صورتی و نارنجی دارد و البته درخشندگی و شفافیت دیگر سنگ‌های مرمر را ندارد. امیدوارم نتیجه کار با این سنگ خوب باشد و آثاری ماندگاری در سیرجان به جا بماند. 

او درباره هنرمندان شرکت کننده در این سمپوزیوم گفت: شرکت کنندگان در این سمپوزیوم حرفه‌ای هستند و در کارنامه خود سابقه شرکت در رویداد‌های مهم مجسمه کشور را دارند. به نظرم طرح‌هایی که برای ساخت در این سمپوزیوم پذیرفته شده اند، خوب هستند. 

صحرایی درباره غیر رقابتی بودن سمپوزیوم گل گهر گفت: برای من سمپوزیوم‌هایی که به صورت رقابتی برگزار می‌شود و برگزیده نهایی دارد از جذابیت بالایی برخوردار هستند و هنرمندان برای حضور در این رویداد از تمام توان خود استفاده می‌کنند. اما در بخش پایانی سمپوزیوم ممکن است جو منفی بر فضا حاکم شود. اما در سمپوزیوم‌های غیر رقابتی این جو به وجود نمی‌آید و به نظرم هر هنرمند با وسواسی که دارد تلاش می‌کند اثری ماندگار و حرفه‌ای از خود برای این رویداد به جا بگذارد. 

او درباره اثری که در سمپوزیوم گل گهر خلق می‌کند گفت: عنوان این اثر «افزیر» است و افزیر یک اصطلاح سنتی در معماری ایران است که چند سال پیش با این اصطلاح آشنا شدم و درباره آن تحقیق کردم. چون مجسمه‌هایی که من می‌سازم بیشتر حال و هوای معمارانه دارد و در این سمپوزیوم نیز اثری متناسب با فضای شهر سیرجان می‌سازم، نام افزیر را برای این اثر انتخاب کردم. 

این مجسمه یک کار فرمی است که پیچ و قوس‌های معماری ایرانی را به یاد مخاطب می‌اندازد. من همیشه نسبت به بناهایی مثل برج آزادی که به آن‌ها هم به عنوان اثری معمارانه و هم اثری فرمیک می‌شود نگاه کرد، احساس خوشایندی دارم. او در پایان سخنانش گفت: با توجه به آب و هوای سیرجان امیدوارم این رویداد در فصل دیگری برگزار شود. 

هدایت صحرایی متولد ۱۳۶۵، پلدختر است. او فارغ التحصیل رشته مجسمه‌سازی از هنرهای زیبا دانشگاه تهران و عضو انجمن مجسمه سازان ایران است. او دبیر هنری و دبیر اجرایی و عضو شورای سیاست‌گذاری و هیات داوران ششمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی جزیره کیش بود. او همچنین عضو هیات داوران نهایی نخستین سمپوزیوم مجسمه‌های فلزی اهواز، عضو هیات داوران پنجمین سمپوزیوم هنر در طبیعت بولا نیز بوده است. شرکت در بیش از ۱۵ فستیوال و سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی در داخل و خارج از ایران، چهارمین و ششمین بینال مجسمه‌های شهری تهران از دیگر فعالیت‌های هنری این مجسمه ساز است. او تاکنون مجسمه‌های شهری متعددی طراحی و ساخته است که این مجسمه‌ها در فضای شهری جانمایی شده‌اند. مرمت و بازسازی بیش از ۲۰۰ مجسمه در موزه استاد علی اکبر صنعتی از دیگر فعالیت‌های هدایت صحرایی به شمار می‌رود.