گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار بابک حاجی‌حسن با عنوان «یکی از ما» در گالری سو برگزار شد. حاجی‌حسن در گفت و گو با هنرآنلاین درباره آثار این مجموعه گفت: تابلوهای این نمایشگاه با آکریلیک روی بوم به وجود آمده و گاه از اسپری نیز استفاده کرده‌ام. حجم‌ها نیز با باند گچی، چسب چوب، اشیای دورانداختنی و بازیافتی ساخته شدند.

حاجی‌حسن درباره ایده نقاشی‌هایش گفت: از چند سال پیش‌طرح‌هایی داشتم که دائماً آن‌ها را مرور می‌کردم. انگار آن‌ها تکه‌ای از کودکی خودم بودند. احساس کردم باید آثاری را با محوریت کودکان کار کنم و چیزهایی که حس و حال بچه‌ها در آن‌ها باشد را نشان دهم. این رویکرد در کارهای اولیه با نشان دادن المان‌هایی مانند اسباب‌بازی‌های کودکان شروع شد و به‌مرور خود بچه‌ها نیز وارد تابلوها شدند.

او درباره فضای تیره آثارش گفت: بچه‌ها درکی از خطر ندارند و به همین دلیل کارهای خطرناک می‌کنند. همیشه در گفتار یا ادبیات از بچه‌ها به‌عنوان موجوداتی مظلوم و پاک نام برده می‌شود که دقیقاً همین‌طور است، اما من فکر کردم این بخش خطرناک و ترسناک زندگی بچه‌ها نیز می‌تواند دیده شود. با سایه‌های سیاه که در بعضی از کارها هست یا المان‌هایی مثل دم عقرب قصد داشتم احساس خطر و ترس را به بیننده منتقل کنم.

 حاجی حسن ادامه داد: در این تابلوها بچه‌ها در محیط خاصی نیستند و فضای کارها به سمت مینی مال رفته است. حتی جزئیات در بعضی از آن‌ها کم شده و فقط با رنگ و نور فرم بدن بچه‌ها دیده می‌شود. نمی‌خواستم بگویم آن‌ها کجا هستند و چه کار می‌کنند، اما اینکه چیزهایی مانند توپ و تله در محیط بچه‌ها هست نشان‌دهنده خطری است که می‌تواند زندگی آن‌ها را احاطه کند.

او درباره حجم‌های این مجموعه گفت: من علاقه زیادی به تقسیم‌بندی‌های فیبوناچی دارم و در مجسمه‌هایم سعی کردم تا حدی به این تقسیم‌بندی پایبند باشم. انتخاب این موجودات هم بیشتر تحت تأثیر تقسیم‌بندی‌های فیبوناچی بود و چندان توجهی به ویژگی‌های ذاتی و رفتاری آن موجود خاص نداشتم. این آثار ربط چندانی به تابلوها ندارد اما با توجه به اینکه بعد از مدت طولانی نمایشگاه گذاشته بودند تصمیم گرفتم این آثار را نیز نمایش دهم.

حاجی حسن افزود: زمانی که متوجه شدم کار با پلی‌استر برای طبیعت و حتی خود مجسمه‌ساز خوب نیست تصمیم گرفتم که دیگر با پلی‌استر، پشم‌شیشه و... کار نکنم. بنابراین سراغ مواد بازیافتی و مواد ساده‌ای مانند پاپیه‌ماشه رفتم. بهترین نکته‌ای که در این نوع کار وجود دارد آن است که زباله را تبدیل به چیزی می‌کنیم که باقی می‌ماند و حتی ممکن است مخاطب متوجه نشود که در این آثار از چه موادی استفاده شده است.

او درباره تأثیر فرم مواد آماده در طرح نهایی خود گفت: من از قبل هیچ طرحی برای کارم ندارم و طبیعتاً تکه‌های که از گوشه و کنار پیدا کرده و در مجسمه‌ها استفاده می‌کنم تأثیری زیادی روی کار می‌گذارد. در نهایت اینکه به کره زمین کمک کنم برایم در ارجحیت است.