گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار عاطفه نام‌آور با عنوان «سر پرنده» در گالری این جا برپاست. نام‌آور در گفت و گو با هنرآنلاین با بیان اینکه این مجموعه شامل ۱۶ تابلو است گفت: از ابتدای سال ۹۹ کار روی این مجموعه را آغاز کردم و چندی پیش به پایان رسید. آثارم طراحی‌های روی بوم هستند که بخش‌هایی از آن‌ها با رنگ‌روغن رنگ شده‌اند و بخش‌هایی به صورت طراحی سیاه و سفید باقی مانده است.

نام‌آور ادامه داد: این کارها تأثیر گرفته از آثار بیژن نجدی است و سعی کردم آن فضای شاعرانه که در آثار او هست را با فیگور، طبیعت بی‌جان و... به تصویر درآورم. علاوه بر این دوست داشتم در کارهایم صحنه‌های نمایشی داشته باشم که در آن ارتباط آدم‌ها با یکدیگر و کنش‌های آنها دیده شود و داستانی در این صحنه نمایشی تعریف شود. در اغلب کارها یک پرده وجود دارد و قهرمان، اشیا و... در این صحنه نمایش دیده می‌شوند و ارتباط آنها با برجسته کردن بعضی از عناصر، حذف کردن بعضی قسمت‌ها یا رنگ کردن دیده می‌شود.

این هنرمند افزود: در بیشتر آثار نجدی خانواده ایرانی و اتفاقات جامعه ایران مطرح شده است که به نظر من امروز هم قابل تأمل است. در آثار او بعضی از شخصیت‌ها دائم تکرار می‌شوند و من بر اساس داستان‌ها، شخصیت‌ها و المان‌های تکرار شونده آثار نجدی برای بعضی از کارهایم عنوان انتخاب کردم.

نام‌آور ادامه داد: یکی از این المان‌ها که در آثار من دیده می‌شود پرنده است که در کارهای نجدی نیز بسیار تکرار شده است. او جایی گفته است: «در میان آن‌ها سر پرنده‌ای را بریده و پنهان کرده تا خواننده به تحرک و تشنج تشدید شده‌ی تن و بال و پاهایش خیره شود … پیش از آن که پرنده بمیرد و تحرکش به سکون تبدیل شود … لحظه‌ای که بیش‌ترین آمیختگی را با زندگی و طلب زندگی دارد، آن هم درست در همسایگی مرگ …». من نیز به همین دلیل در کارم از پرنده استفاده کردم و عنوان نمایشگاه را نیز «سر پرنده» گذاشتم.

او درباره شیوه کاری خود گفت: قبلا هم این تکنیک را داشتم یعنی طراحی ‌کرده و بعد قسمت‌هایی که لازم بود را رنگ می‌کردم. اما در این مجموعه چون فضاسازی نسبت به کارهای قبلی‌ام متفاوت است، فیگورها، سوژه‌ها و فضای اطراف ارتباط زیادی از نظر ترکیب بندی، ساختار و رنگ دارند. بر اساس داستان‌ها بیشتر از رنگ‌های گرم و روشن استفاده کردم زیرا موضوع کارها جریان زندگی بود. علاوه بر این رنگی که به طور ثابت در بیشتر کارها دیده می‌شود قرمز است که سعی کردم در المان‌هایی مثل قلب، پرتقال خونی، زخم روی بدن و... این رنگ را به کار ببرم.

نام‌آور ادامه داد: حضور انسان در این آثار پر رنگ است چون تحت تاثیر نوشته‌های نجدی به ارتباط میان انسان‌ها، سرنوشتی که هر انسان دارد و تلاش او برای زندگی توجه داشتم. اما بعضی اوقات حضور انسان را به فضایی که در آن قرار گرفته و اشیایی که در آن فضا وجود دارد منوط کردم. انگار آن اشیا وجود آن انسان را تعریف می‌کنند و کامل کننده اتفاقات زندگی او هستند.

نمایشگاه آثار عاطفه نام‌آور تا ۱۲ شهریور در گالری این جا به نشانی خیابان کریم‌خان‌زند، میرزای شیرازی، شماره ۹۵ برپاست.