گروه تجسمی هنرآنلاین: حسینی در ابتدای این نشست گزارشی از برگزاری نمایشگاه مکتوبات معاونت هنری ارائه کرد و گفت: معاونت هنری از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ تلاش کرد آثار مکتوبی را از برنامه‌های هنری که طی این سال‌ها برگزار شده بود، پدید آورد و نمایشگاهی نیز از کتاب‌ها و آثار مکتوب در این زمینه در ۳۳۰ عنوان و در ۵ گروه هنری در تالار وحدت برگزار شد. گروه اول، پژوهش‌های راهبردی با ۲۹ عنوان بودند که این‌ها می‌توانند تجربه‌های موفقی برای کاربری بهتر باشند. ۷۹ عنوان مطالعات کاربردی بودند که به نوعی آسیب‌شناسی فعالیت‌های خودمان بود. ۱۲۰ عنوان نیز شامل تولیدات هنری بودند اعم از آثاری که به صورت رسمی منتشر شده‌اند مثل نمایشنامه‌های نوشته شده و آثاری از این دست. ۶۰ عنوان گزارش رویدادها و مستندات برنامه‌های اجرا شده در معاونت هنری بودند که در دسترس بودن چنین آثاری می‌تواند دید درستی را به آیندگان دهد. ۳۹ مجلد نیز به گزارش‌ها اختصاص داشت تا در حافظه تاریخ به تفصیل موجود است.

او ادامه داد: این ۳۲۳ عنوان کتاب ماحصل تلاش تیمی است که در معاونت هنری فعالیت کردند و سپاسگزار آن‌ها هستم. فکر می‌کنم این کتاب‌ها می‌تواند دستمایه کار مدیران ادوار دیگر قرار بگیرد و نواقص باقی مانده را برطرف کنند.

حسینی با اشاره به آثار منتشر شده توسط موزه هنرهای معاصر تهران گفت: از مهم‌ترین آثار مجموعه مکتوبات، آثار موزه هنرهای معاصر تهران است. گمان می‌کردیم ۶ مجلد از آثار موزه هنرهای معاصر تهران به طبع برسد که به ۷ مجلد رسید. به عنوان کسی که نیمی از عمر کاری خودش را در موزه گذرانده، باید عرض کنم که معرفی آثار موزه نوعی تکلیف بسیار جدی به حساب می‌آید. یک نگاه سنتی در برخی از موزه‌ها در سال‌های پیش حاکم بود و آن هم ضرورت نگهبانی بدون نشر آن‌ها بود. گمان میرفت هرچه آثار پنهان‌تر باشند ارزشمندی آن‌ها بیشتر می‌شود.در صورتی که موزه‌های جهان به سمتی رفته‌اند که با معرفی آثارشان اعتبار بیشتری به دست آورند.

وی تصریح کرد: موزه به شرطی گنج‌خانه است که نشان بدهد آثار جدی را در درون خودش نگهداری می‌کند. موزه‌ها برای هر اثر داده‌های متعددی می‌آفرینند تا اهمیت آن را به مخاطب معرفی کنند. در موزه‌های موفق دنیا، آثار را نه در یک قالب بلکه در قالب‌های متعددی نشر می‌دهند و به معرض نمایش قرار می‌دهند. در واقع این پژواک نمایش آثار است که به شهرت یک موزه تعالی می‌بخشد.

معاون هنری اظهار کرد: در سال‌های گذشته موزه هنرهای معاصر تهران درگیر مرمت بنا بود و موزه امکان بازدید نداشت اما این بسته بودن فضا به معنای تعطیل بودن یا کم کار شدن دوستان ما در اداره کل هنرهای تجسمی نبود، چراکه با اهتمام بیشتری کارشان را انجام دادند که مهم‌ترین آن‌ها، برخط کردن بانک اطلاعات موزه، اصلاح شناسنامه‌های آثار، مستندنگاری آثار و نهایتاً چاپ آثار بود.

هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی نیز در این نشست گفت: آثار منتشر شده که قرار است رونمایی شوند، شامل ۴ کتاب نفیس و ۳ کتاب عملکرد موزه هنرهای معاصر تهران است. کتاب‌های «گزیده آثار بین‌المللی موزه هنرهای معاصر تهران» حاوی ۲۳۲ اثر و ۲۶۵ قطعه در ۳۹۰ صفحه، کتاب «گزیده آثار چاپ بین‌المللی موزه هنرهای معاصر تهران» حاوی ۲۳۹ اثر و ۴۲۴ قطعه در ۴۵۵ صفحه، کتاب «گزیده آثار عکس بین‌المللی موزه هنرهای معاصر تهران» حاوی ۱۲۷ اثر و ۲۰۹ قطعه در ۲۸۰ صفحه، کتاب «شاهنامه شاه تهماسب» حاوی تمامی نگاره‌های شاهنامه، ۲۶۳ اثر در ۳۳۶ صفحه، کتاب «پرسونا» حاوی جستارهایی درباره آثار اندی وارهول، ۷ اثر و ۲۸ قطعه در ۲۳۱ صفحه است، کتاب «ارمغان» حاوی آثار مجموعه اهدایی منیژه میرعمادی و کتاب گزارشی از مرمت، بهسازی و نوسازی موزه هنرهای معاصر تهران در ۹۲ صفحه رونمایی خواهند شد. در مجموعه ۱۵۶۴ اثر و ۱۸۸۵ قطعه محتویات ۲۰۴۴ صفحه کتابی است که در ۵۹۰۰ عدد تیراژ منتشر شده و امروز رونمایی می‌شوند.

او با اشاره به مجموعه منیژه میرعمادی گفت: تمامی این آثار در موزه هنرهای معاصر تهران باقی نخواهد ماند و طی روزهای آینده به موزه صنعتی کرمان و تعدادی دیگر به سایر موزه‌های استان‌ها اهدا خواهد شد اما هم کتاب موزه هنرهای معاصر تهران و هم موزه هنرهای معاصر کرمان رونمایی می‌شود.

مظفری ادامه داد: رویکرد معاونت هنری، رویکرد پژوهش محور بود و طبیعتاً این رویکرد در اداره کل هنرهای تجسمی نیز دنبال شد و در جشنواره‌ها و رویدادهایی که برگزار کردیم، کتاب به عنوان یکی از ضروریات فرهنگی و هنری در این دوره مورد توجه قرار گرفت و به تبع آن موزه هنرهای معاصر تهران نیز آنچه از داشته‌های خود مربوط به گنجینه و نمایشگاه‌ها بود، تبدیل به کتاب کرد تا برای همیشه باقی بماند.

احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران نیز در سخنانی گفت: کتاب‌ها توسط پژوهشگران هنری نوشته شده‌اند و هر کتاب از ۶ تا ۱۵ نفر نویسنده دارد و آثار را مورد تحلیل قرار داده‌اند. در این کتاب‌ها سعی شده از آثاری که به نمایش درنیامده‌اند نیز پرداخته شود که اتفاقاً بیشترین حجم آثار این کتاب‌ها را دربردارد.

وی درباره کتاب «شاهنامه شاه تهماسب» که حاوی تمامی نگاره‌های شاهنامه است، بیان کرد: این کتاب، کامل‌ترین شاهنامه‌ای است که در ایران چاپ شده است؛ تمامی صفحات از سراسر جهان گردآوری و در این کتاب منتشر شده است. شاهنامه شاه طهماسبی دارای ۲۵۸ نگاره است که همه آن‌ها از موزه متروپولیتن و مجموعه‌های خصوصی گردآوری شده و این دقیق‌ترین شاهنامه‌ای است که تا به حال چاپ شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

وی درباره دیگر کتاب‌های موزه نیز گفت: کتاب «پرسونا» یک ویژگی جدید دارد؛ کتاب‌های موزه همیشه کاتالوگ‌وار بود اما این کتاب این‌گونه نیست و جستارنویسی به جای استیتمنت‌نویسی دارد و این اولین کتابی است که به صورت ادبی، جستارهایی از نمایشگاه اندی وارهول را دارد. در مورد کتاب «ارمغان» نیز قبلاً توضیحاتی ارائه کرده بودم و کتاب «مرمت موزه هنرهای معاصر تهران» نیز آمار دقیقی از مراحل مرمت موزه دارد که در اختیاز خبرنگاران، علاقه‌مندان و عموم قرار می‌گیرد. تفاوتی که کتاب‌های این دوره نسبت به دوره‌های قبلی دارد این است که کتاب‌های موزه همیشه بدون مجوز منتشر می‌شد و موزه این اختیار را داشت که آن‌ها را منتشر کند که البته معضلی را بعدها ایجاد می‌کرد چراکه در جستجوها به دلیل نداشتن فیپا و شابک، کتاب‌ها یافت نمی‌شد اما کتاب‌های کنونی با ثبت قانونی چاپ شده‌اند که اطلاعات آن‌ها در کتابخانه ملی و کتابخانه‌های دیگر قابل جستجو است.

رئیس موزه هنرهای معاصر تهران ادامه داد: یک تیم پژوهشی ۲۰ نفره روی این کتاب‌ها کار کردند و چاپ کردن آن‌ها نیز در شرایط فعلی کار خیلی سختی بود. اگر بعضی از دوستان بخش خصوصی به کمک ما نمی‌آمدند با توجه به این شرایط دشوار شاید انتشار کتاب‌ها ممکن نبود. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم این کتاب‌ها آن است که آثار موجود در موزه گاه با اطلاعات غلط معرفی شده بودند و به عنوان مثال یک اثر با نام اثر دیگری شناخته می‌شد، اما هم اکنون با تلاش دوستان همه اطلاعات مربوط به آثار تصحیح شده است.

او درباره نحوه انتخاب حامیان چاپ کتاب‌ها گفت: تصمیم بر این بود که حامیانی انتخاب شوند که درگیر مسئله مالی نباشند و نخواهند از کتاب‌های موزه به سود برسند، زیرا ممکن است چند سال طول بکشد تا این کتاب‌ها به فروش برسد. بنابراین باید کسانی می‌آمدند که علاقه‌مند باشند و انگیزه آن‌ها مالی نباشد. حامیانی انتخاب شده‌اند که هدف آن‌ها این بود که کتاب‌ها منتشر شود و در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد.

در پایان از ۷ جلد کتاب منتشر شده توسط موزه هنرهای معاصر تهران رونمایی شد.